گاهشمار صد روز اعتراض انتخاباتی در ایران

  • پارسا پیلتن
  • بی بی سی فارسی
تصاویر ایران

حوادثی که بعد از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داد، فصل تازه ای در تاریخ این کشور گشود.

در حالی که وزارت کشور محمود احمدی نژاد را برنده اعلام کرد، سه رقیب وی این نتیجه را زیر سوال بردند.

محسن رضایی در همان هفته دوم بخاطر "شرایط حساس کشور" از پیگیری شکایتش منصرف شد، ولی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با وجود تندترین تهدیدها و بازداشت گسترده مشاوران و یاران، پیشاپیش خیل هواداران، ثابت قدم ایستادند و "جنبش سبز" را همراه با محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، هدایت کردند.

به مرور آقای موسوی هدایت بلند مدت جنبش را برعهده گرفت و آقای کروبی، هدایت کوتاه مدت و روزمره. اولی راهبرد جنبش "راه سبز امید" را برای ادامه اعتراضها تبیین کرد و دومی با نامه نگاری به مقامات کشور و طرح موضوع تجاوز جنسی به بازداشت شدگان، برای احقاق حقوق معترضان گام برداشت.

مایه پشتگرمی آقایان موسوی و کروبی، هوادارانی بودند که در کنار رنگ سبز، یک شعار رسا و بی هیاهو را برای مبارزه خود برگزیده بودند: "رای من کجاست؟" آنها با این شعار موفق شدند بزرگترین اعتراض ایرانیان سراسر جهان علیه جمهوری اسلامی طی ۳۰ سال اخیر را سازماندهی کرده و غیرایرانی های زیادی را نیز جذب آرمان خود کنند.

در مقابل، حامیان آقای احمدی نژاد می گفتند انتخابات بدون ذره ای تقلب، اما "شاید قدری تخلف"، برگزار شده و معترضان اگر مدرکی درباره تقلب دارند، نشان دهند. همچنین با القابی مانند "فریب خورده" یا "ضد انقلاب" کوشیدند معترضان را به تلاش به براندازی نرم یا انقلاب مخملی متهم کنند، هرچند خود نیز متقابلا به راه اندازی کودتای نرم متهم شدند.

در این صد روز، به روایت حکومت بیش از ۳۰ نفر و به روایت معترضان بیش از ۷۰ نفر، عمدتا در جریان تظاهرات هفته های نخست، کشته شدند.

اما در کنار این تلفات و اخبار برگزاری پنج جلسه دادگاه بازداشت شدگان و بسته شدن یک بازداشتگاه "غیراستاندارد" و تشکیل دولت دهم، صدها اتفاق ریز دیگر رخ داده که اغلب لابه لای اخبار درشت گم شده اند و هر چند شاید در حال حاضر چندان مهم جلوه نکنند، اما ممکن است بعدا در قاب کلی حوادث این روزها، تاریخ ساز شوند.

گاهشمار زیر، غالبا بر اساس اخبار بی بی سی، می کوشد روایتی کامل از تاریخ یکصد روز نخست اعتراضها بیان کند:

(برای خواندن رویدادهای هر روز روی تاریخ آن روز کلیک کنید.)

خرداد

مرداد

شهریور

جمعه ۲۲ خرداد: روز واقعه

از ساعت هشت صبح رای دهندگان در ایران به شعب اخذ رای سرازیر شدند. حضور رای دهندگان ایرانی در سایر کشورهای جهان هم چشمگیر گزارش می شد و به نظر می رسید حضور گسترده مردم می تواند نامزدهای اصلاح طلب را به پیروزی امیدوار کند.

انتخابات ایران
توضیح تصویر،

نزدیک به چهل میلیون ایرانی در انتخابات شرکت کردند

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، هنگام انداختن رای خود به صندوق پیامکهای مربوط به پاسخش به نامه اکبر هاشمی رفسنجانی را جعلی خواند. او همچنین نسبت به بروز تشنج هشدار داد.

میر حسین موسوی همراه با همسرش زهرا رهنورد در مسجد ارشاد شهر ری، مهدی کروبی در حسینیه حصار بوعلی، محمود احمدی نژاد در مسجد جامع افسریه و محسن رضایی در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت که اگر در جایی، درهای شعبه اخذ رأی به روی مردم بسته شده، به دلیل نبود تعرفه کافی بوده و وزارت کشور در صورت نیاز باید رأی گیری را تا نیمه شب تمدید کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز از آنچه وقوع "بحث جدی" انتخاباتی در ایران خواند، استقبال کرد.

با این وجود، فضای انتخابات، غیرعادی و امنیتی به نظر می رسید. از روز قبل، شبکه اس ام اس قطع شده و تماس با تلفنهای همراه مختل شده بود.

ظهر جمعه چند سایت خبری اصلاح طلب از جمله "آینده نیوز" توقیف شدند. همزمان ارسال پارازیت روی برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی شروع شد. همچنین پلیس اعلام کرد از ساعت پنج بعد از ظهر برای برقراری نظم و امنیت مانور "اقتدار" را برگزار می کند.

بخاطر حضور پرشمار رای دهندگان، ابتدا وزارت کشور ساعت رای گیری را از ۶ تا ۸ و سپس ۹ شب تمدید کرد. اما از بسیاری از شهرها خبر می رسید که صفی طولانی از مردم پشت شعب اخذ رای منتظر مانده اند و رای گیری باید بیشتر تمدید شود. سرانجام خبر رسید که به توصیه رهبر جمهوری اسلامی فرمانداران می توانند رای گیری را تا ساعت ده شب تمدید کنند.

همچنین با وجود انتشار بیش از ده میلیون برگه اخذ رای اضافی، برخی شعب به رای دهندگان می گفتند که برگه ندارند.در حالی که رای گیری هنوز به پایان نرسیده بود، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شروع به اعلام نتایجی کردند که حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد بود.میرحسین موسوی که اوضاع را غیرعادی می دید، در ساعت یازده شب در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد که بنا به گزارش ناظرانش، او برنده انتخابات است و هر نتیجه غیر از آن، قابل قبول نخواهد بود.

اما ساعت یازده و نیم، خبرگزاری ایرنا در اقدامی غیر منتظره خبر داد که محمود احمدی نژاد با اکثریت آراء به پیروزی رسیده است. در نتیجه اولین درگیریها بین پلیس و هواداران معترض آقای موسوی شروع شد.

شنبه ۲۳ خرداد: 'مهندسی آراء' یا 'پیروزی بزرگ'؟

شنبه در حالی آغاز شد که در اعلام نتایج، وقفه ای چند ساعته رخ داد. نتایج انتخابات نشان می داد که نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد حتی در زادگاه خود بیشترین رای را کسب نکرده بودند که امری غیرعادی به نظر می رسید و بر شائبه تقلبی بودن نتایج قوت می بخشید.

دستگیری
توضیح تصویر،

از اولین روز اعتراضها، دستگیری گسترده معترضان شروع شد

میر حسین موسوی که دو روز پیش از انتخابات در نامه ای از آیت الله خامنه ای خواسته بود برای حفظ سلامت رای گیری تلاش کند، در بیانیه ای آنچه را "صحنه آرایی خطرناک" نتایج خواند، محکوم کرد.

مهدی کروبی، دیگر نامزد اصلاح طلبان، نیز نتایج را "مضحک و شگفت آور" توصیف کرد و گفت در مقابل "مهندسی و تنظیم ناشیانه آرا" سکوت نخواهد کرد.

به تدریج درگیریها بین معترضان و ماموران تشدید شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را "جدی ترین ناآرامی یک دهه گذشته تهران" خواند، اما خیلی زود همه فهمیدند این بزرگترین اعتراض طی ۳۰ سال گذشته بوده است.

با وجود این اعتراضها، آیت الله خامنه ای در پیامی به محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز انتخابات تبریک گفت و شرکت نزدیک به ۴۰ میلیون رای دهنده را دستاوردی بزرگ برای حکومت جمهوری اسلامی خواند. او همچنین نسبت به هرگونه گفتار یا رفتار تحریک آمیز هشدار داد.

در مقابل، آقای موسوی در نامه ای به رهبران دینی و روحانیون بلندپایه از آنها خواست در مقابل "تقلب در آرای مردم" از سوی حکومتی که "عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می شود،" سکوت نکنند.

مجمع روحانیون مبارز هم نتایج انتخابات را "مهندسی شده" خواند و خواستار ابطال آن شد.

بعد از ظهر شنبه، صادق محصولی، وزیر کشور، در مصاحبه ای مطبوعاتی، نتایج نهایی انتخابات را اعلام کرد. بنا به این اعلام، از بیش از ۳۹ میلیون رای دهنده، آقای احمدی نژاد با کسب ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار رای یا ۶۳ درصد آرا برنده معرفی شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ایران ۸۵ درصد واجدان شرایط شرکت کرده اند که این میزان مشارکت در بعد از انقلاب بی سابقه است.

همسو با اعتراضهای تهران، ایرانیان مقیم خارج در چند کشور از جمله بریتانیا مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران علیه آنچه تقلب می خواندند، تظاهرات کردند. این سرآغاز گسترده ترین اعتراض ایرانیان مقیم خارج علیه حکومت ایران طی سی سال اخیر بود و آنچه آنها را پیوند می داد، یک شعار بود: "رای من کجاست؟"

اما شامگاه شنبه آقای احمدی نژاد در نطقی تلویزیونی نتایج را "یک پیروزی بزرگ" خواند و گفت که رای گیری "کاملا آزاد" بوده است. او از هوادارانش خواست عصر یکشنبه برای جشن پیروزی در میدان ولیعصر تهران تجمع کنند.

احمدی نژاد
توضیح تصویر،

اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد برق آسا بود

در واپسین ساعات شنبه خبر رسید ماموران امنیتی روزنامه اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی را محاصره کرده اند و به کارکنان اجازه خروج نمی دهند. همچنین روزنامه ها از چاپ بیانیه های اعتراض آمیز آقایان موسوی و کروبی منع شدند. بعلاوه موجی از بازداشت شخصیتهای اصلاح طلب از جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آغاز شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در اولین واکنش کشورش به نتایج انتخابات ایران گفت که ایالات متحده از اظهار نظر خودداری می کند ولی ابراز امیدواری کرد که نتیجه، بازتابی واقعی از اراده و آرزوی ملت ایران باشد.

در مقابل، سازمانها و کشورهای حامی ایران، به آقای احمدی نژاد تبریک گفتند.

یکشنبه ۲۴ خرداد: فریاد علیه 'کودتای نرم'

روشن شد که در جریان بازداشتهایی که از شنبه شب آغاز و صبح یکشنبه نیز ادامه یافت، چهره های برجسته اصلاح طلب از جمله محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و محمدرضا خاتمی، برادر رییس جمهوری پیشین به همراه همسرانشان و نیز مصطفی تاج زاده و محسن امین زاده، معاونان وزیر کشور و امورخارجه در دولت آقای خاتمی، روانه زندان شده اند.

عده ای از دستگیر شدگان که از سوی پلیس طراحان اصلی ناآرامی معرفی شده بودند، بعد از چند ساعت رها شدند. همچنین سردار احمد رضا رادان از فرماندهان نیروی انتظامی گفت که بیش از یکصد نفر در جریان خشونت های شنبه دستگیر شده اند. او گفت از این افراد سلاح گرم و مواد منفجره کشف شده، اما چیزی به نمایش گذاشته نشد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در واکنش به بازداشت شماری از اعضای خود و جبهه مشارکت اولین تشکیلات سیاسی داخلی شد که دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به "کودتای نرم" تشبیه کرد. این گروه هشدار داد: "روند قهقرای سلسله خطاها و اشتباهات فاحش می تواند کیان نظام و کشور را با تهدیدهای سنگینی مواجه سازد."

در حالی که اخباری از وضعیت آقایان کروبی و موسوی به گوش نمی رسید، شایعات مربوط به حصر خانگی آنها تکذیب شد.

با وجود سرکوب سنگین، اعتراضهای مردم در تهران و سایر شهرها گسترش یافت. پلیس به رانندگان دستور داد با زدن بوقهای ممتد به معترضان ملحق نشوند.

با ادامه تشدید سانسور اخبار اعتراضها، دولت ایران به ارسال پارازیت روی برنامه های بی بی سی فارسی با شدت بیشتری ادامه داد.

آقای موسوی
توضیح تصویر،

هواداران آقای موسوی او را برنده واقعی انتخابات می دانند

همچنین بعد از بازداشت دو خبرنگار شبکه تلویزیونی ۲ هلند، به آنها دستور ترک ایران داده شد. فعالیت شبکه تلویزیونی العربیه در ایران نیز برای یک هفته متوقف شد.

در همین حال، میرحسین موسوی با ارسال نامه به شورای نگهبان موارد تخلف دستگاه های اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری را برشمرد.

مهدی کروبی هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد محمود احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهوری جدید به رسمیت نمی شناسد.

اما آقای احمدی نژاد در اولین مصاحبه ای مطبوعاتی بعد از اعلام پیروزی اش گفت که شمار معترضان به نتایج انتخابات بیشتر از آرای یک صندوق اخذ رای نیست. او آنها را به تماشاگران فوتبال تشبیه کرد که از نتیجه مسابقه ناراضی هستند.

آقای احمدی نژاد بعد از ظهر یکشنبه در میدان ولیعصر تهران به هوادارن خود گفت که معترضان یک دسته "خس و خاشاک" هستند، جمله ای که خشم معترضان را شعله ورتر کرد و دستمایه اشعاری علیه او شد، از جمله "آن خس و خاشاک تویی، پست تر از خاک تویی."

رسانه های ایران گزارش دادند که عصر یکشنبه آقای موسوی به دیدار آیت الله خامنه ای رفت و نظرات خود درباره نحوه برگزاری انتخابات را بیان کرد. آقای خامنه ای به آقای موسوی توصیه کرد که حساب خود را از کسانی که دست به اغتشاشات می زنند، جدا کند.

آقای موسوی همچنین به مردم گفت که در اعتراض به نتیجه انتخابات، روز دوشنبه از ساعت چهار بعد از ظهر از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی تظاهرات می کند و از هوادارانش خواست به او بپیوندند. آقای موسوی همچنین در پیامی تلفنی اعلام کرد برای پذیرش نتایج انتخابات تحت فشار است.

رسانه های اجتماعی
توضیح تصویر،

با سرکوب مطبوعات، شبکه های اجتماعی مجازی به کارآمدترین ابزار اطلاع رسانی معترضان بدل شد

در این روز، جدال موافقان و مخالفان نتایج انتخابات به اینترنت نیز کشیده شد. مخالفان محمود احمدی نژاد برخی از سایتهای متعلق به محافظه کاران را آماج حملات اینترنتی قرار دادند و آنها را از دسترس خارج کردند.

در همین حال اعتراض ایرانیان مقیم خارج برای دومین روز متوالی ادامه یافت. کشورهای مهم غربی نگرانی عمیق خود را در باره انتخابات و حوادث پس از آن ابراز کردند. جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، صحت انتخابات را به زیر سوال برد و فرانسه و آلمان سرکوب مخالفان در ایران را "بیرحمانه" خواندند و محکوم کردند.

در مقابل، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، اولین رهبر خارجی شد که به محمود احمدی نژاد تبریک گفت.

بعد از اعتراضهای دانشجویان، شامگاه یکشنبه نیروهای امنیتی و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و در نتیجه چندین دانشجو در جریان تیراندازی زخمی شدند و خسارات زیادی به اموال دانشجویان وارد آمد. حمله مشابهی در دانشگاه صنعتی اصفهان رخ داد.

دوشنبه ۲۵ خرداد: اولین خون

در حالی که دامنه اعتراضها در شهرهای مختلف گسترش می یافت، آقای موسوی برای اولین بار از زمان انتخابات در جمع هواداران خود در تهران ظاهر شد. این تظاهرات بین میدان انقلاب و آزادی، با وجود درخواستهای ستاد آقای موسوی، بدون مجوز وزارت کشور برگزار شد و استاندار تهران گفت که آقای موسوی مسئول عواقب تجعمات است. در این مراسم آقای کروبی و محمد خاتمی نیز حضور داشتند. آقای موسوی گفت که خواهان ابطال "این انتخابات مخدوش" است.

معترض

هر چند این تظاهرات مسالمت آمیز برگزار شد، ولی بر اثر شلیک گلوله از یک پایگاه بسیج، اعلام شد که دستکم یک نفر کشته شده است، اما این رقم بعدا افزایش یافت.

خبرنگار بی بی سی در تهران گزارش داد که معترضان نه فقط آقای احمدی نژاد بلکه آیت الله خامنه ای را هم به چالش کشیده اند.

ایرانیان معترض مقیم خارج نیز در بسیاری از شهرهای جهان دست به تظاهرات زدند.

محمود احمدی نژاد سفر خود به روسیه را به تعویق انداخت که برخی علت احتمالی آن را نگرانی از گسترش دامنه اعتراضها عنوان کردند.

روزنامه دولتی "ایران" هواداران محمود احمدی نژاد را به شرکت در تظاهراتی در میدان ولیعصر در روز سه شنبه دعوت کرد.

حزب کارگزاران با صدور بیانیه ای از مسئولان ایران خواست در قبال نتایج انتخابات تعصب نداشته باشند و توصیه کرد برای رسیدگی به شکایات یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.

شورای نگهبان هم اعلام کرد که شکایات مربوط به وقوع تخلف در انتخابات را که از سوی آقایان موسوی، کروبی و رضایی تسلیم شده، بررسی خواهد کرد. اما آقای موسوی گفت که به بی طرفی این شورا اعتماد ندارد.

علی لاریجانی، رییس مجلس، هیاتی از نمایندگان را مامور تحقیق درباره حوادث خونین بعد از انتخابات از جمله حمله به کوی دانشگاه تهران کرد.

در همین حال، ناآرامی ها در دانشگاه های اصفهان، شیراز، بابل و همدان گسترش یافت.

با تشدید اعتراضهای بین المللی، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، خواست که اراده مردم ایران به طور کامل محترم شمرده شود. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در اولین واکنش رسمی، گفت که شدیدا نگران انتخابات ایران است اما گفت در امور داخلی ایران دخالت نمی کند.

همچنین وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای از برخورد با معترضان انتقاد کردند و خواستار روشن شدن حقیقت شدند.

سه شنبه ۲۶ خرداد: حنجره ای برای 'خس و خاشاک'

زخمی
توضیح تصویر،

اولین برخورد خونین ماموران با مردم دستکم هشت کشته برجا گذاشت

رادیوی دولتی ایران گزارش داد که دست کم هفت نفر در خشونت های تظاهرات روز دوشنبه کشته شده اند. شاهدان عینی گفتند که تیراندازی به سوی معترضان از داخل یک پایگاه بسیج صورت گرفت. اما مقامات می گفتند که معترضان قصد حمله به پایگاه بسیج را داشتند. منابع بیمارستانی این رقم را هشت نفر عنوان کردند.

دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد که در حملات نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه های تهران و شیراز هفت دانشجو کشته شده اند. این گروه فرماندهان سپاه و بسیج را مسئول واقعه دانست.

آیت الله خامنه ای در دیدار با نمایندگان ستادهای انتخاباتی چهار نامزد انتخابات و نمایندگان شورای نگهبان بدون اشاره به کشتار دوشنبه ۲۵ خرداد گفت که تحمل شکست کار آسانی نیست.

شورای نگهبان گفت که اگر نتیجه گیری کند تخلفاتی در جریان انتخابات روی داده، دستور بازشماری آرای برخی از صندوق ها را خواهد داد. آیت الله خامنه ای نیز تاکید کرد که اگر لازم باشد برخی از آرا باید بازشماری شود.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، خواستار تشکیل یک هیأت حقیقت یاب متشکل از سه نماینده از طرف مراجع تقلید، چهار نماینده نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر بیطرف از شورای نگهبان، یک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بیطرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد.

آیت الله منتظری، از مراجع تقلید شیعیان، گفت که هیچ عقل سلیمی نتایج انتخابات را نمی پذیرد و مشروعیت جمهوری اسلامی به خطر افتاده است.

محمد علی ابطحی، از مشاوران آقای کروبی، و سعید حجاریان، از نظریه پردازان جنبش اصلاحات و محسن امین زاده، معاون پیشین وزیر امورخارجه، بازداشت شدند.

استاد شجریان
توضیح تصویر،

آقای شجریان با پیوستن به معترضان خشم رسانه های حکومتی را برانگیخت

دولت ایران محدودیت های شدیدی را بر فعالیت رسانه های خارجی از جمله پوشش دادن تجمعات "غیرقانونی" اعمال کرد.

محمدرضا شجریان در نامه ای به رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواستار توقف پخش کلیه آثارش از آن رسانه شد. آقای شجریان در گفتگو با بی بی سی با اشاره به تعبیر آقای احمدی نژاد علیه معترضان گفت: "صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود."

سازمان دهندگان تجمع دولتی حامیان آقای احمدی نژاد در میدان ولیعصر تهران "دشمنان، به خصوص آمریکا، بریتانیا و اسرائیل" را بخاطر "دخالت در امور داخلی ایران، توطئه علیه دولت و حمایت رسانه ای از گروه های متخاصم، آشوبگران و اغتشاشگران اجتماعی و سیاسی" مقصر شناختند.

معترضان به نتایج انتخابات از جمله هواداران آقای موسوی بعد از ظهر این روز بار دیگر در یک تجمع بزرگ در برابر سازمان صدا و سیما در شمال تهران شرکت کردند. برای سومین شب متوالی هم صدای اعتراض مخالفان که با "الله اکبر" همراه بود از بام خانه های تهران شنیده شد. اعتراض ایرانیان مقیم خارج نیز ادامه یافت.

محسن مخملباف و مرجان ساتراپی، دو فیلمساز ایرانی، با حضور در پارلمان اروپا کشتار معترضان را محکوم کردند و خواستار حمایت اروپاییان از جنبش دموکراتیک ایرانیان شدند.

چهارشنبه ۲۷ خرداد: راهپیمایی سکوت

به دستور نمایندگان وزارت ارشاد و دادستانی تهران، روزنامه های آفتاب یزد، حیات نو و خبر منتشر نشده اند و جمهوری اسلامی نیز با تاخیر توزیع شد.

در حالی که خبر بازداشت محمد عطریانفر، سعید لیلاز، محمدرضا جلایی پور، محمد توسلی و ابراهیم یزدی در تهران، و منصور نبی زاده، احمد مرادی و جاوید رمضانپور در بندرعباس و روح الله شهوار در مشهد تأیید می شد، میرحسین موسوی و محمد خاتمی در نامه ای به محمود هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه از او خواستند که مانع از خشونتها علیه معترضان شود.

سپاه پاسداران ایران گروهی را متهم کرد که با "دروغ ها و تهمت های ساختگی و سازماندهی شورشها" از طریق اینترنت به"تبلیغ آشوبگری" و "شایعه پراکنی" مشغولند.

محسن رضایی در نامه ای به وزیر کشور نوشت که اگر وزارت کشور "تا پایان وقت اداری امروز" اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را در اختیار نمایندگان او قرار ندهد، ناچار خواهد شد به شورای نگهبان "درخواستی غیر از بازشماری آرا" ارائه کند.

کامران دانشجو، رئیس وقت ستاد انتخابات وزارت کشور، احتمال بازشماری کامل آرای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بعید دانست و درخواست محسن رضایی را برای اطلاع از جزئیات مربوط به شمارش آرای صندوق ها رد کرد.

گزارش مربوط به خسارت به اموال و حمله به دانشجویان در خلال نا آرامی ها در مجلس ایران مطرح شد، ولی برخی نمایندگان گفتند به دلیل بروز اختلاف، گزارش نیمه کاره قرائت شد.

صدها هزار نفر از معترضان از میدان ولیعصر تا هفت تیر دست به تظاهرات خاموش زدند. آنها پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "حماسه خش و خاشاک." رسانه های خارجی از پوشش این تظاهرات "غیرقانونی" منع شده بودند.

فوتبالیست
توضیح تصویر،

شش ملی پوش فوتبال مچ بند سبز رنگ بستند، برای یک نیمه.

اعتراضهای گسترده در سایر شهرهای ایران نیز ادامه یافت.

بیرون از مرزهای ایران هم ایرانیان به اعتراض خود علیه نتیجه اعلام شده انتخابات ادامه دادند و حتی خارجیان نیز به آنها ملحق شدند.

در نیمه نخست تساوی یک بر یک مقابل کره جنوبی، شش بازیکن تیم ملی ایران، جواد نکونام، علی کریمی، حسین کعبی، مسعود شجاعی، محمد نصرتی و مهدی مهدوی کیا، در حمایت از جنبش سبز معترضان مچ بندهای سبز رنگ به دست بستند اما در نیمه دوم ناگزیر شدند آن را باز کنند.

پنجشنبه ۲۸ خرداد: ابراز همدردی مراجع

تظاهرات خاموش صدها هزار نفر از معترضان به قتل هشت نفر از راهپیمایان ۲۵ خرداد از میدان هفتم تیر تا میدان امام خمینی و از طرف دیگر از میدان فردوسی تا میدان انقلاب برگزار شد. میرحسین موسوی نیز در میان مردم در میدان امام خمینی حاضر شد و مهدی کروبی فراخوان حضور در نماز جمعه ۲۹ خرداد را لغو و به شنبه بعد آن موکول کرد.

اما این تظاهرات گسترده هیچ بازتابی در رادیو و تلویزیون دولتی ایران نداشت.

همزمان با این تظاهرات، گروهی از حامیان آقای احمدی نژاد در میدان ۱۵ خرداد تهران، در مجاورت میدان امام خمینی گردهم آمدند. آنها خواستار "برخورد قاطع، جدی و انقلابی" با عوامل آشوب های اخیر تهران و صدور حکم دستگیری و محاکمه علنی فائزه و مهدی هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی شده اند.

با ادامه یافتن اعتراضها و سرکوب مخالفان، نقش نیروهای لباس شخصی و وابستگی احتمالی آنها به نیروهای نظامی برجسته تر شد.

ستاد انتخاباتی محسن رضایی اعلام کرد حامیان این نامزد در نماز جمعه ۲۹ خرداد به امامت آیت الله خامنه ای شرکت می کنند.

آیت الله یوسف صانعی و عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید شیعیان، با خانواده جان باختگان، مجروحان و بازداشت شدگان ناآرامی ها ابراز همدردی کردند.

شیرین عبادی
توضیح تصویر،

خانم عبادی خواهان ابطال انتخابات شد

جمعی از هنرمندان ایرانی در بیانیه ای انتقادی، از مراجع قانونی و مذهبی خواستند که "نقش پناه مردم را در این شرایط خطیر ایفا کنند و برای اعاده حقوق از دست رفته ملت و بازسازی بنای ویران شده عدالت اجتماعی ، اقدام کنند."

همصدا با معترضان، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، هم خواستار ابطال نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و برگزاری انتخاباتی تازه تحت نظر سازمان ملل متحد شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت که از نمایندگان محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی دعوت شده که روز شنبه هفته بعد در جلسه ای مشترک با این شورا شرکت کنند. او گفت که بررسی شکایات شروع شده است.

ده ها خبرنگار و همچنین گروه گزارشگران بدون مرز با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز مقابل سفارت ایران در پاریس خواستار پایان محدودیت رسانه ها در ایران شدند و گفتند از این می ترسند که با این محدودیت ها دولت ایران آزادانه تر به سرکوب مخالفان بپردازد.

در پی انتقاد سیاستمداران محافظه کار آمریکایی، کاخ سفید بار دیگر ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت ملی ایران، تاکید کرد که از معترضان ایرانی در مقابل دولت این کشور حمایت نمی کند.

جمعه ۲۹ خرداد: هشدار آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را منتفی دانست و هشدار داد در صورت ادامه تظاهراتها، رهبران اعتراض مسئول اتفاقات احتمالی هستند.

آقای خامنه ای
توضیح تصویر،

آیت الله خامنه ای گفت اگر شهبه ای هست، باید از راه قانون پیگیری شود

ناظران گفتند رهبر ایران با این سخنان عملا فرمان سرکوب اعتراضها را صادر کرد. سازمان عفو بین الملل اولین نهاد مدافع حقوق بشر شد که پیش بینی کرد این سخنان به قتل معترضان منجر خواهد شد.

با وجود هشدار آیت الله خامنه ای، مردم در تهران و برخی شهرهای دیگر ایران جمعه شب هم به پشت بام ها رفتند و مانند شب های گذشته، اعتراض خود را با گفتن "الله اکبر" اعلام کردند.

ایرانیان در کشورهای دیگر نیز به اعتراض خود ادامه دادند و یاد قربانیان خشونتها را گرامی داشتند.

هفته نامه اکونومیست نوشت که رهبر ایران با معمای پیچیده ای روبروست، زیرا اگر نتواند هواداران میرحسین موسوی را آرام کند، ادعای دموکراتیک بودن حکومتش رنگ خواهد باخت.

پس از آن که آیت الله خامنه ای بریتانیا را به دخالت در مناقشه بعد از انتخابات متهم کرد، وزارت خارجه بریتانیا سفیر ایران در لندن را برای ابراز اعتراض احضار کرد. سایر رهبران اروپا نیز خواهان توقف خشونتها شدند.

در پی انتشار هشدار آیت الله خامنه ای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت جهان ناظر حوادث ایران است و نحوه برخورد با معترضان، ماهیت حکومت جمهوری اسلامی را به دنیا نشان خواهد داد.

مجالس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا با صدور قطعنامه مشابه ای دولت ایران را به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان محکوم کردند.

مهدی کروبی با ارسال نامه به شورای نگهبان رسما خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. او هشدار داد در صورت ناامید شدن مردم از شورای نگهبان، ممکن است"آن نگرانی تاریخی امام خمینی محقق شود که فرموده بود: مبادا روزی ملت علیه شورای نگهبان به خیابان ها بریزند".

وزارت کشور با وجود مخالفت اولیه با درخواست محسن رضایی، در اقدامی بی سابقه انتشار نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک صندوق را آغاز کرد.

گسترش دامنه اعتراض ایرانیان در فضای مجازی سبب شد که شرکتهای گوگل و فیس بوک به تلاشهای خود برای عرضه خدمات اینترتی به زبان فارسی شتاب بخشند.

شنبه ۳۰ خرداد: ندا، چهره جهانی اعتراض

یکی از بستگان محمد قوچانی به بی بی سی گفت که این روزنامه نگار در اولین ساعات شنبه در خانه اش بازداشت شده است.

ندا
توضیح تصویر،

ندا آقاسلطان به چهره جهانی مبارزه معترضان بدل شد

محمود احمدی نژاد با ارسال نامه ای از آیت الله خامنه ای بخاطر حمایتش از او در خطبه های نماز جمعه روز پیش تشکر کرد. هرچند آیت الله خامنه ای از عملکرد آقای احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی انتقاد کرد، اما افزود که مواضع آقای احمدی نژاد نسبت به سایر نامزدها به مواضع وی نزدیکتر بوده است.

یک روز بعد از سخنرانی هشدار آمیز آیت الله خامنه ای، وزارت کشور ایران با درخواست مجمع روحانیون مبارز برای راهپیمایی در روز شنبه از میدان انقلاب تا میدان آزادی تهران مخالفت کرد. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس هم با ارسال نامه به میرحسین موسوی گفت که مامورانش قاطعانه با معترضان برخورد خواهند کرد و "جای هیچ گله ای وجود نخواهد داشت."

با این حال، هزاران ایرانی در تظاهراتی در مرکز تهران شرکت کردند که با تیراندازی ماموران به نقطه عطفی برای اعتراضها تبدیل شد. درگیری هایی از خیابان انقلاب، میدان انقلاب، خیابان آزادی، خیابان اسکندری، خیابان فرصت، صادقیه، خیابان کارگر شمالی، بلوارکشاورز، میدان ولی عصر، گیشا، ستارخان، پل حافظ، میدان توحید و نقاط دیگر گزارش شد.

برخی رسانه ها گزارش دادند که میرحسین موسوی با اعلام این که در کنار معترضان خواهد ایستاد، گفت که مایل نیست کسی جانش را از دست بدهد.

در این روز ندا آقاسلطان در حوالی خیابان کارگر تیر خورد و انتشار تصاویرش در اینترنت و بعد تلویزیونهای جهان، او را به چهره معترضان بی دفاع مقابل حکومت ایران بدل کرد.

انتشار اخبار تظاهرات مردم در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر به کارآمدترین ابراز معترضان علیه حکومت تبدیل شده بود بطوری که برخی این اعتراض را "انقلاب تویتر" لقب دادند.

با انتشار اخبار خشونتهای شنبه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از دولت ایران خواست "کلیه اقدامات ناعادلانه و خشونت بار علیه مردم خود را متوقف کند."

یکشنبه ۳۱ خرداد: اخراج خبرنگار بی بی سی

معترضان به نتیجه انتخابات با وجود سرکوب خونین روز گذشته بار دیگر در مرکز تهران دست به اعتراض زدند. همچنین شمار قربانیان تظاهرات ۳۰ خرداد دستکم ده کشته اعلام شد.

اعتراض

تظاهرات اعتراض آمیز ایرانیان در شهرهای بزرگ جهان از جمله واشنگتن نیز برگزار شد.

میرحسین موسوی با عرض تسلیت بخاطر "شهادت" گروهی از معترضان گفت که اعتراض به تقلب و دروغ حق ملت ایران است. آقای موسوی ضمن دعوت مردم به پرهیز از خشونت از ماموران پلیس خواست کاری نکنند که به رابطه خود با ملت "لطمه های جبران ناپذیری" بزنند.

سایت کلمه حضور آقای موسوی در تظاهرات ۳۰ خرداد را رد کرد. برخی رسانه ها یک روز پیشتر گزارش کرده بودند که آقای موسوی در خیابان جیحون حضور یافته و گفته که آماده شهادت است.

در اعتراض به کشتار روز قبل، محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، هم با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی از امنیتی و نظامی شدن فضای کشور، تاکید کرد "راه رهایی از این وضعیت آشفته بسته نیست."

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، که در جریان تظاهرات ۳۰ خرداد در خیابان آزادی بازداشت شده بود، آزاد شد. مقامات گفتند که خانم هاشمی را برای حفظ جانش گرفتند، ولی او بعدا این ادعا را رد کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس، از این که تعدادی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده اند، ابراز ناخرسندی کرد.

پژوهشکده چتم هاوس لندن با تجزیه و تحلیل آمار وزارت کشور ایران نتیجه گرفت که در دو استان مازندران و یزد که از آنها به عنوان دو استان محافظه کار یاد کرده، درصد مشارکت مردم بیش از صد درصد گزارش شده است. طبق این گزارش، در یک سوم استان ها، نتایج رسمی اعلام شده نیازمند آن است که آقای احمدی نژاد نه تنها آرا تمام محافظه کاران دور قبل، بلکه آرا میانه روها و تمام رای دهندگان جدید را علاوه بر ۴۴ درصد آرا رای دهندگان اصلاح طلبان را به دست آورده باشد.

مازیار بهاری
توضیح تصویر،

مازیار بهاری آخر خرداد بازداشت شد

دو روز بعد از سخنرانی آیت الله خامنه ای علیه بریتانیا، بی بی سی اعلام کرد مقامهای ایران از جان لاین، گزارشگر دائمی این رسانه در تهران، خواستند ظرف مدت ۲۴ ساعت این کشور را ترک کند.

مازیار بهاری خبرنگار هفته نامه نیوزویک در تهران بازداشت شد. همزمان، سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت روزنامه نگاران در ایران از جمله محمد قوچانی، علی مزروعی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی و شیوا نظرآهاری را محکوم کرد.

بعد از آن که وزیر خارجه ایران مناقشه بعد از انتخابات را "توطئه انگلیس" خواند و از آلمان و فرانسه انتقاد کرد، آلمان، ایتالیا و فرانسه بار دیگر خشونت ها در ایران علیه معترضان را محکوم کردند.

دوشنبه ۱ تیر: 'تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت'

کاسپین ماکان، نامزد ندا آقاسلطان، در گفتگو با بی بی سی گفت که ندا گفته بود حاضر است قلبش را در راه وطنش فدا کند. آقای ماکان احتمال داد "نیروهای لباس شخصی و بسیجی" به قلب ندا تیر زده باشند. بعدا ماموران پلیس او را بخاطر این حرف بازداشت کردند.

شورای نگهبان اعلام کرد در پنجاه شهرستان تعداد آرا بیش از واجدان شرایط رای دادن بوده که مجموع آرای آنها سه میلیون رای است و تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد. مطلب مرتبط

سپاه پاسداران در بیانیه ای معترضان را آشوبگر، اغتشاشگر و قانونگریز لقب داد و اعتراضها را "توطئه ای بزرگ علیه انقلاب و ملت ایران" توصیف کرد. مطلب مرتبط

آقای کروبی
توضیح تصویر،

آقای کروبی از همان ابتدا دولت آقای احمدی نژاد را نامشروع خواند

محمد جواد لاریجانی، برادر روسای قوه قضاییه و مقننه، از میرحسین موسوی و حامیان وی به شدت انتقاد کرد و از آنها خواست حرفهای "دشمن شاد کن" نزنند زیرا به زودی پشیمان خواهند شد.

مهدی کروبی دولت را متهم کرد که با ایجاد "فضای رعب و وحشت و ایجاد فضای امنیتی آزاردهنده" به دنبال "تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت است." او مردم را دعوت به شرکت در مراسم عزاداری قربانیان خشونتها کرد.

آقای کروبی "باز شماری آرایی که در ده روز گذشته در اختیار وزارت کشور بوده و هر کاری خواسته با آن انجام داده" را "اتلاف وقت" خواند.

عبدالله نوری، وزیر پیشین کشور گفت که نتیجه اعلام شده انتخابات او را هم "شگفت زده و نگران" کرده و به رهبر ایران پیشنهاد کرده است که پرونده انتخابات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستد.

منابع نزدیک به ستاد میرحسین موسوی خبر دادند که نیروهای امنیتی دوشنبه شب با ورود به دفتر سایت اینترنتی کلمه و روزنامه کلمه سبز "همه کارکنان را با خود بردند."

یکصد و هشتاد روزنامه نگار ایران با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی از وضعیت کشور اعلام کردند که به دلیل محدودیت هایی که دولت ایجاد کرده، قادر به انجام وظیفه نیستند. آنها گفتند این نوع سانسور از اول انقلاب سابقه نداشته است.

شهردار لندن که از اعضای حزب محافظه کار، رقیب حزب کارگری حاکم است، در مقاله ای به دفاع از عملکرد بی بی سی فارسی در پوشش خبری ناآرامی های ایران پرداخت. او در روزنامه دیلی تلگراف نوشت بخش فارسی بی بی سی تاثیر بزرگی بر تظاهرات داشته و تفسیرهای انتقادی و بیطرفانه ای ارائه داده که حکومت ایران در شرایط عادی هرگز اجازه انتشار به آنها نمی داد.

همزمان با ادامه برخورد نیروهای امنیتی ایران با معترضان، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از مقامهای این کشور خواست بازداشت، تهدید و استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی را متوقف کنند.

نوکیا
توضیح تصویر،

شرکت نوکیا از سوی معترضان به همدستی در سرکوب بعد از انتخابات متهم شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این که اخراج سفرای اروپایی در دست بررسی است، گفت که بی بی سی و سی ان ان "ستاد جنگ روانی" خود علیه جمهوری اسلامی را فعال کرده اند.

در پی بالا گرفتن فراخوان معترضان برای تحریم شرکت نوکیا، یکی از سخنگویان شرکت نوکیا-زیمنس در گفتگو با بی بی سی فروش تجهیزات شنود مکالمات تلفن همراه به دولت ایران را تایید کرد.

سه شنبه ۲ تیر: 'تناقضات آشکار' معترضان

مهدی کروبی با رد مجدد نتایج انتخابات گفت که دولت دهم را مشروع نمی داند. او پیشنهاد کرد که دو راهپیمایی سراسری در دو روز متفاوت برگزار شود که در یکی حامیان آقای احمدی نژاد و در دیگری هواداران نامزدهای رقیب او حاضر شوند تا معلوم شود چه کسانی در اکثریت هستند.

آقای کروبی همچنین با ارسال نامه برای رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران از نحوه پوشش اخبار اعتراضها در صدا و سیما انتقاد کرد. او نوشت فردی برنده انتخابات معرفی شده که "بتواند مجری تفکر متحجرانه و تفکر نشأت گرفته از مکتب آقای مصباح یزدی" باشد.

آیت الله علی خامنه ای با درخواست احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی برای تمدید مدت زمان رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرد.

علی اکبر محتشمی پور و عبدالواحد موسوی لاری، دو تن از وزیران کشور پیشین ایران، در نامه ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان خواستار بازشماری آرای انتخابات پس از تطبیق اسامی رای دهندگان با اطلاعات سازمان ثبت احوال شدند.

وزارت کشور ایران به نامه اعتراضی میرحسین موسوی خطاب به شورای نگهبان پاسخ داد و این نامه را "حاوی تناقضات آشکار"، "عمدتا حاوی موارد کلی" و "فاقد مستندات عینی و حقوقی" دانست.

احمدی نژاد و رضایی
توضیح تصویر،

آقای رضایی با انتقادهای تند از آقای احمدی نژاد وارد انتخابات شد، ولی بعد سکوت کرد

محسن رضایی در نامه ای به دبیر شورای نگهبان از پیگیری شکایت خود در خصوص نحوه شمارش آرا انصراف داد و نوشت که وضعیت سیاسی- امنیتی و اجتماعی ایران وارد شرایط حساس و تعیین کننده ای شده که از نتایج انتخابات مهمتر است.

آیت الله حسینعلی منتظری از سران جمهوری اسلامی بخاطر آن که شهرهای ایران را به "پادگان بزرگ" تبدیل کرده و با "سیاست های غلط خود برادران نظامی و انتظامی را در مقابل‏ ‏مردم قرار داده اند و با راه انداختن مأموران لباس شخصی که خاطره ‏ ‏چماقداران شاه را در اذهان تداعی می‎کند، ناجوانمردانه به جان جوانان و‏ ‏مردان و زنان این مرز و بوم تاخته و آنها را به خاک و خون می‎کشند،" انتقاد کرد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که مساله انتخابات را نمی توان با زور رفع کرد و باید قوانین انتخاباتی ایران را اصلاح کرد.

عبدالعلی بازرگان، فرزند مهدی بازرگان، عضو نهضت آزادی و مفسر قرآن در نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به آنچه "تایید شتابزده صحت انتخابات" توسط رهبر ایران خوانده، اعتراض کرد.

تلویزیون ایران همچنین شروع به پخش تصاویری کرد که اعترافات بازداشت شدگان می خواند. در یک مورد، زنی با مانتو و روسری مشکی گفت: "ما تحت نفوذ بخش فارسی صدای آمریکا و بی بی سی بودیم."

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از کشورهای اروپایی خواست به ایران برای توقف خشونتها فشار بیاورند.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که در اعتراض به اخراج دو دیپلمات کشورش از ایران، دو کارمند سفارت ایران در لندن بیرون انداخته می شوند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت که کشورش و جامعه جهانی از توسل حکومت ایران به خشونت برای سرکوب معترضان "وحشت زده و منزجر" شده است.

فرانسه هم سفیر ایران را برای دومین بار طی هشت روز گذشته احضار کرد تا نگرانی های خود در مورد مناقشه ریاست جمهوری را منتقل و به "سرکوب بی رحمانه" تظاهرکنندگان اعتراض کند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد که خواستار پایان استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی ایران شده بود، گفت که بان کی مون حقایق انتخابات ایران را نادیده می گیرد.

چهارشنبه ۳ تیر: همنوایی خوانندگان ایرانی و آمریکایی

تجمع مسالمت آمیز گروهی از معترضان مقابل مجلس در میدان بهارستان با دخالت ماموران به خشونت کشیده شد.

آیت الله علی خامنه ای بار دیگر از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد و گفت: "نظام اسلامی و مردم به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت."

میرحسین موسوی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های ایران اعلام کرد که از مردم نمی خواهد در امور دولت کارشکنی کنند. او همچنین گفت: "بیداری ای که در کشور ایجاد شده به نظر من برگشت ناپذیر است. هیچ وضعیت امنیتی و فشاری نمی تواند وضعیت را به شش ماه قبل برگرداند."

آقای اژه ای
توضیح تصویر،

آقای اژه ای آقایان موسوی و کروبی را مسئول حوادث بعد از انتخابات می دانست

سایت کلمه خبر داد که هفتاد نفر از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های ایران پس از دیدار با آقای موسوی بازداشت شده اند.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، بدون نام بردن از آقایان موسوی و کروبی، مسئول حوادث بعد از انتخابات را کسانی دانست که مردم را به خیابان ها دعوت و برای آنها بیانیه صادر می کنند.

آقای اژه ای و صادق محصولی، وزیر وقت کشور، معترضان را به وابستگی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سازمان مجاهدین خلق متهم کردند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، گفت که نباید همه معترضان به نتایج انتخابات را آشوبگر، اراذل و اوباش به حساب آورد.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، پیشنهاد حل و فصل مسئله انتخابات از طریق مجمع تشخیص مصلحت را بدعتی خواند که "عوارض نامطلوب دارد و نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست." آقای الهام گفت که اساسا انتخابات مشکل ویژه ای نداشت.

علی فضلی، فرمانده سپاه سید الشهدای استان تهران اعلام کرد که در حوادث پس از انتخابات، هشت نفر از نیروهای بسیج کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، شایعه دستگیری خود را تکذیب کرد و گفت که به وظایف علمی در دانشگاه و فعالیت برای احقاق حقوق مردم ادامه می دهد.

یک عضو ستاد انتخاباتی محسن رضایی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود آرای آقای رضایی در بازشماری "کاهش هم داشته است"، واکنش نشان داد و او را به "خلاف گویی" متهم کرد.

روزنامه "ایران" نوشت که چهار بازیکن از شش بازیکنی که در جریان بازی در سئول در مقابل کره جنوبی اقدام به بستن مچ بند سبز کرده بودند، از ورزش ملی "بازنشسته" شده اند. این افراد مهدی مهدوی کیا، کاپیتان تیم ملی، و علی کریمی، حسین کعبی و وحید هاشمیان معرفی شدند.

با انتشار این خبر، فیفا در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران در مورد تنبیه احتمالی چندین بازیکن تیم ملی ایران به خاطر پوشیدن مچ بندهای سبز ظاهرا در حمایت از میرحسین موسوی، نامزد رقیب محمود احمدی نژاد، توضیح خواست.

اندی و بون جووی
توضیح تصویر،

بون جووی و اندی یک آهنگ مشترک در حمایت از معترضان خواندند

جان بون جووی، خواننده آمریکایی و اندی مددیان، خواننده ایرانی، مشترکا آهنگ معروف "با من باش" (Stand By Me) را در حمایت از تظاهرکنندگان ایرانی به زبان فارسی و انگلیسی اجرا کردند. بون جووی با لهجه قابل فهمی این جمله را به زبان فارسی می خواند که "دست به دست، هم صدا، تو و من، هموطن، درد تو درد من، با من باش".

جون بائز، خواننده زن آمریکایی نیز آهنگ "ما پیروز می شویم" را به معترضان ایرانی تقدیم کرد. بدین ترتیب موسیقیدانان جهان به خوانندگان معترض ایرانی پیوستند و مجموعه ای متنوع از آهنگهای اعتراضی جنبش سبز را تولید کردند.

دولت روسیه نمایشی بودن تبریک اعلام انتخاب محمود احمدی نژاد را تکذیب و اعلام کرد مسایل مربوط به این انتخابات باید براساس قوانین ایران حل شود.

پنجشنبه ۴ تیر: 'آقای اوباما اشتباه کرد'

در حالی که میرحسین موسوی حمله نیروهای امنیتی به ساختمان روزنامه "کلمه سبز" را "قانون شکنی" خواند، پلیس امنیت تهران از کشف "مرکز فرماندهی جنگ روانی" خبر داد.

آقای موسوی همچنین رسانه های حکومتی ایران را به وارونه جلوه دادن واقعیت ها در مورد اعتراض مردم به نتیجه انتخابات متهم کرد و از هوادارانش خواست به اعتراض خود "در چارچوب قانون" و با "پرهیز از ایجاد تنش" ادامه دهند. وی همچنین عاملان "تقلب" در انتخابات را مسئول "ریختن خون مردم" دانست.

محمود احمدی نژاد با محکوم کردن انتقاد کشورهای اروپایی از رخدادهای اخیر ایران، از رئیس جمهوری آمریکا خواست از این کشورها پیروی نکند. او با اشاره به انتقاد باراک اوباما از سرکوب مخالفان در ایران گفت: "آقای اوباما اشتباه کرد که این حرفها را زد."

دولت کانادا و دیده بان حقوق بشر به شدت نسبت به انتصاب سعید مرتضوی برای تحقیق درباره سرنوشت بازداشت شدگان بعد از انتخابات ابراز نگرانی کردند.

فدراسیون فوتبال ایران خبر کنار گذاشتن چند بازیکن تیم ملی به دلیل استفاده از نماد حمایت از میر حسین موسوی را تکذیب کرد.

سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و لینزی گراهام با حمایت سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن اعلام کردند که در حال تدوین طرحی برای مبارزه با سانسور اطلاعات در ایران هستند.

جمعه ۵ تیر: آخرین لحظات زندگی ندا

آرش حجازی
توضیح تصویر،

آقای حجازی بعد از مصاحبه با بی بی سی به 'سمپاشی' علیه حکومت ایران متهم شد

آرش حجازی، پزشکی که در واپسین لحظات زندگی ندا آقاسلطان می کوشید او را از مرگ نجات دهد، به بی بی سی گفت که مردم بعد از اصابت گلوله، یک فرد بسیجی را به نظر می رسید ضارب بوده، احاطه کرده بودند، اما در نهایت گذاشتند که برود.

در پی امتناع مقامات از صدور مجوز تظاهرات برای معترضان، دفتر میرحسن موسوی وزارت کشور را به اعمال سیاست یک بام و دو هوا متهم کرد.

رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد این فدراسیون از فدراسیون بین المللی فوتبال پرسیده که اگر مشخص شود بازیکنان تیم ملی ایران به دلیل سیاسی از مچ بندهای سبز استفاده کرده اند، چه جریمه ای را باید برای آنها در نظر گرفت. قبلا اعلام شده بود این شش بازیکن برای نذر مچ بند سبز بسته بودند.

سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی فوری ده ها روزنامه نگاری شد که در جریان اعتراض ها بازداشت شده اند.

رضا سیاح، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، گفت که وزارت اطلاعات ایران به او گفته بود که اگر گزارشهای مثبت از حوادث اخیر ایران مخابره نکند، مسئولیتی در قبال امنیت او نخواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونتها علیه معترضان ایرانی به نتیجه انتخابات گفت که تحولات ایران بر گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران تاثیر خواهد گذاشت، اما گفتگوهای چندجانبه با دولت ایران در مورد برنامه اتمی این کشور ادامه خواهد یافت.

پس از مخالفتهای روسیه، سرانجام وزیران خارجه گروه ۸ با صدور بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با قربانیان، خواهان توقف فوری خشونتها شدند. وزارت خارجه ایران این بیانیه را مداخله جویانه خواند.

شنبه ۶ تیر: دیدار محرمانه روحانیون

پس از آن که شورای نگهبان هیاتی را برای بررسی تقلب احتمالی و بازشماری ده درصد آرا تشکیل داد، مهدی کروبی گفت که تنها در صورت تغییر دو عضو این هیات و رسیدگی به کلیه شکایات، با آن همکاری خواهد کرد.

میرحسین موسوی نیز با انتشار نامه ای خطاب به شورای نگهبان، 'هیأت ویژه' پیشنهادی این شورا را رد کرد اما گفت که آماده پذیرش حکمیتی مستقل است.

آیت الله اردبیلی
توضیح تصویر،

آیت الله اردبیلی برخورد خشونت آمیز با معترضان را محکوم کرده است

محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با استقبال از تشکیل هیات ویژه بررسی انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که در صورت حضور نمایندگان نامزدهای دیگر، برای این هیات نماینده می فرستد.

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید در قم، در دیدار با بعضی اعضای شورای نگهبان از برخوردهای خشن با معترضان انتقاد کرد و گفت باید مردم را قانع کرد.

رسانه های ایران از دیدار محرمانه آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله صافی گلپایگانی، دو تن از مراجع تقلید در ایران برای بحث درباره حوادث جاری کشور خبر دادند.

با انتشار "اعترافات" امیرحسین مهدوی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت نسبت به احتمال "تسویه حساب گسترده" با "مخالفان سیاسی قانونی" توسط جریان حاکم بر ایران هشدار داد و انتشار بعضی مطالب مربوط به "اعترافات" بازداشت شدگان را تقویت کننده این احتمال دانست.

غلامحسین الهام، وزیر وقت دادگستری، گفت که دولت نمی تواند در مورد دستگیری معترضان پاسخگو باشد.

ایران ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را به اتهام دخالت در ناآرامی ها بازداشت کرد. بریتانیا این اتهام را رد کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

محمود احمدی نژاد آمریکا و اتحادیه اروپا را به پاسخی قاطع و پشیمان کننده تهدید کرد. آقای احمدی نژاد محکومیت خشونتهای بعد از انتخابات به وسیله باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، را "خارج از ادب" دانست.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیروی بسیج سپاه پاسداران را متهم کرد که به "حملات شبانه بیرحمانه به خانه های غیرنظامیان و تخریب اموال و کتک زدن آنان" دست می زند.

یکشنبه ۷ تیر: حمله به مسجد قبا

بسیج
توضیح تصویر،

معترضان می گویند بسیجی ها نقش فعالی در سرکوب اعتراضها داشتند

در سالگرد قربانیان انفجار هفتم تیر، صدها نفر از معترضان در مسجد قبای تهران گردهم آمدند ولی با حمله ماموران پلیس و بسیج مواجه شدند.

یکی از بازداشت شدگان، کامبیز نوروزی، دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بود. همچنین مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان و موسس موسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح پس از حضور در دادگاه ویژه روحانیت استان تهران بازداشت شد.

در آخرین روز مهلت شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات درباره نتایج انتخابات، رهبر جمهوری اسلامی از "خواص و نخبگان سیاسی" خواست تا "مراقب رفتار و سخنان خود باشند."

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان، در اولین واکنش خود به نتایج انتخابات خواستار رعایت انصاف و عدل شد.

در پی تشکیل هیات ویژه بررسی انتخابات، مهدی کروبی با ارسال نامه ای به شورای نگهبان اعلام کرد در صورتی که هیاتی مستقل تشکیل شود برای این هیات نماینده معرفی خواهد کرد.

یک مقام وزارت کشور از احتمال غیرقانونی اعلام شدن جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز خبر داد.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، در یک برنامه زنده تلویزیونی از دیدارش با میرحسین موسوی خبر داد و گفت: "من به ایشان گفتم که این مسیری که شما می‌روید به جایی نمی‌رسد و اصرار شما بر ابطال انتخابات، جز زحمت برای شما و ما و مردم نتیجه دیگری ندارد." آقای اژه ای درباره سرکوب معترضان هم گفت: "ما راضی نیستیم که هیچ کس حتی یک شب هم به زندان برود یا خونی از دماغ کسی بیاید اما هر دستگاهی موظف است به وظیفه خود عمل کند."

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، بازداشت کارکنان ایرانی سفارت کشورش در تهران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

اتحادیه اروپا خواهان آزادی سریع کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران شد. وزرای اتحادیه اروپا در نشست خود در یونان هشدار دادند که "آزار و ارعاب" کارکنان سفارت بریتانیا با پاسخ شدید و جمعی این اتحادیه مواجه خواهد شد.

دوشنبه ۸ تیر: تایید نتیجه انتخابات

حامیان ندا
توضیح تصویر،

با قتل ندا آقاسلطان، بسیاری از غیر ایرانیان با معترضان همدردی کردند

شورای نگهبان با اتمام بازشماری ده درصد آرا مقابل دوربینهای تلویزیونی، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد. ماموران پلیس با حضوری گسترده در خیابانهای تهران مانع از اعتراض مخالفان شدند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به تایید انتخابات گفت که دولت ایران با بحران مشروعیت مواجه است.

محمود احمدی نژاد با ارسال نامه به رییس قوه قضاییه قتل ندا آقاسلطان را مشکوک خواند و خواستار پیگیری جدی در این باره برای جلوگیری از " شانتاژ تبلیغاتی وسیع رسانه های بیگانه" شد.

غلامحسین اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، خبر داد که گروهی از بازداشت شدگان که از "عناصر ضد انقلاب هستند"، آزاد نخواهند شد.

سخنگوی قوه قضائیه از صدور دستور آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه، به منظور تشکیل هیات ویژه تعیین تکلیف بازداشت شدگان حوادث اخیر خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که پنج نفر از ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران آزاد شده اند و بقیه در مرحله "پرسش و پاسخ" هستند.

عفو بین الملل نسبت به خطر شکنجه شدن بازداشت شدگان برای گرفتن اعترافات از آنها ابراز نگرانی کرد.

سه شنبه ۹ تیر: نامه کروبی خطاب به ملت

یک روز بعد از تائید انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی این نهاد گفت: "دیگر جای هیچ سئوال و اعتراضی در هیچ مرجع قانونی نیست."

اما مهدی کروبی در نامه ای خطاب به ملت ایران اعلام کرد که دولت برآمده از انتخابات را فاقد مشروعیت می داند و در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد شرکت نخواهد کرد.

حزب اعتماد ملی اعلام کرد که ماموران دادستانی و وزارت ارشاد بخاطر چاپ نامه آقای کروبی خطاب به ملت ایران، از انتشار روزنامه اعتماد ملی جلوگیری کرده اند.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، در دیدار با هیات منتخبی از کمیسیون امنیت ملی مجلس، از "لطمه خوردن به اعتماد عمومی بخش قابل توجهی از جامعه" در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد.

جبهه مشارکت نیز در واکنش به تایید نتایج انتخابات و قطعی شدن پیروزی محمودی احمدی نژاد، علنا مجریان انتخابات و دولت را به کودتا متهم کرد.

عطاءالله مهاجرانی، وزیر سابق ارشاد اسلامی، از تفاوت فاحش در بیانیه دو تشکل اصلاح طلب پس از تایید نتایج انتخابات توسط شورای نگهبان ابراز شگفتی کرد و موضع گیری مجمع روحانیون مبارز را زیر سوال برد.

آقای احمدی نژاد در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات گفت که پروژه براندازی نرم در ایران شکست خورده است.

محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که نیروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، "برای تامین امنیت" وارد کوی دانشگاه شده بودند.

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و از حامیان آقای احمدی نژاد گفت که اگر میرحسین موسوی برای دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری ایران داوطلب شود، صلاحیت او تأیید نخواهد شد. آقای یزدی افزود که دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری "یکی از پاکترین و سالم ترین انتخابات کشور بوده است."

آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، از روحانیون اصلاح طلب ساکن اصفهان گفت "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه" می داند.

بعد از آن که امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی، گفت که "۷۰ تا ۸۰ درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به مفع یک کاندیدای خاص به صندوق ها ریخته شده"، وزارت کشور او را به فریب افکار عمومی متهم کرد.

آغاز مجموعه ای از اعترافات اجباری دستگیر شدگان اعتراضات پس از انتخابات در ایران واکنش هایی را در سطح داخلی و جهانی برانگیخت.

با افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت بازداشت شدگان، گروه های حقوق بشر از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستند برای بررسی خشونت علیه معترضان به ایران برود یا فرستاده ای را به آن کشور اعزام کند.

منصور بهرامی، تنیسور کهنه کار ایرانی، در مسابقات ویمبلدون لندن با مچ بند سبز رنگ حضور یافت تا با جنبش اعتراضی ایرانیان ابراز همبستگی کرده باشد.

چهارشنبه ۱۰ تیر: آرش حجازی تحت تعقیب

هیات ویژه بررسی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد پیشنهادهایی از سوی نامزدهای معترض به نتایج انتخابات مطرح شده بود که انجام آن از سوی شورای نگهبان مقدور نبود و برای همین "شورای نگهبان راسا تصمیم به بازشماری ده درصد از صندوق های رای در سراسر کشور گرفت."

در واکنش به تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان، میرحسین موسوی دولت آینده محمود احمدی نژاد را فاقد مشروعیت سیاسی دانست. او با اشاره به "خطر عظیم" پیش رو، از هوادارانش خواست که امید خود را به ثمربخش بودن اعتراضات قانونی از دست ندهند.

محمد خاتمی در دیدار با خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان، از به کار بردن تعبیر انقلاب رنگی توسط محمود احمدی نژاد درباره اعتراض های مردمی انتقاد کرد و گفت که علیه مردم "کودتای مخملی" صورت گرفته است.

ادوار تحکیم وحدت در بیانیه ای ضمن حمایت از آقایان موسوی و کروبی خواستار آزادی بازداشت شدگان دو هفته اخیر از جمله احمد زید آبادی، دبیرکل این سازمان، و سخنگوی آن عبدالله مومنی شد.

حدود یکصد و هشتاد تن از استادان دانشگاه، متخصصان، هنرمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نامه ای که خطاب به مردم، دولتمردان و رهبران جریانهای سیاسی ایران صادر کردند، نسبت به از بین رفتن وفاق ملی در این کشور ابراز نگرانی کردند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، گفت که دکتر آرش حجازی شاهدی که در لحظه مرگ ندا آقاسلطان در ۳۰ خرداد حاضر بود، از سوی وزارت اطلاعات ایران و پلیس بین الملل تحت تعقیب است. او آقای حجازی را به "جنجال سازی" و "سمپاشی علیه نظام" از طریق گفتگو با رسانه های خارجی از جمله بی بی سی متهم کرد.

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتقاد از "دخالتهای مضحک" اتحادیه اروپا در حوادث بعد از انتخابات اعلام کرد که این بلوک سیاسی صلاحیت هرگونه مذاکره با جمهوری اسلامی را از دست داده است.

اعتراض
توضیح تصویر،

بریتانیا بارها ادعای دخالت در امور داخلی ایران را رد کرده است

رسانه های ایران گزارش دادند سه کارمند دیگر ایرانی سفارت بریتانیا در تهران که به اتهام شرکت در ناآرامی ها بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت که یکی از مجریان بریتانیایی شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران در اعتراض به پوشش جانبدارانه اخبار اعتراضهای بعد از انتخابات استعفا کرده است.

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران اعلام کرد که نشست اعتراضی این انجمن نسبت به محدودیت فضای رسانه ای و بازداشت جمعی از روزنامه نگاران بنا به دستور دستگاه های امنیتی لغو شد.

مجید سعیدی، عکاس خبرنگار مطبوعاتی ایران، در منزلش بازداشت شد و ماموران بخشی از وسایل شخصی وی را نیز با خود بردند. بعدا آقای سعیدی همراه ساتیار امامی به ارسال تصاویر ناآرامی ها برای "آژانسهای خبری دشمن" متهم شد.

مجله نیوزویک درخواست خود از ایران برای آزادی فوری خبرنگارش مازیار بهاری را تکرار و اتهامات وارده به این خبرنگار را رد کرد.

وزارت امورخارجه آمریکا با اشاره به ناآرامی های بعد از انتخابات به اتباع خود درباره سفر به ایران هشدار داد.

سرویس اس ام اس پس از سه هفته وصل شد. یکی از نمایندگان گفت که قطع این سرویس، زیانی ۱۵ میلیارد تومانی به شرکت مخابرات ایران متحمل کرده است.

سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به لیبی که قرار بود دهم تیرانجام شود، ساعاتی پیش از زمان پرواز او لغو شد.

پنجشنبه ۱۱ تیر: پیوند ملت و دولت 'مستحکم تر' شد

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران گفت که "تخریب چهره دولت" در جریان اعتراضهای مردمی نه تنها از محبوبیتش نکاست، "بلکه پیوند آن را با مردم مستحکم تر ساخت".

مرکل
توضیح تصویر،

خانم مرکل از دولت ایران خواست به حقوق مدنی ایرانیان احترام بگذارد

مدیر کل اطلاعات استان قزوین اعلام کرد که هفت نفر از "عناصر وابسته به گروهک ضد انقلاب" که در ناآرامی های شهرهای قزوین و تهران حضور داشتند، دستگیر شدند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، حوادث ایران را مشابه برخورد اشتازی پلیس مخفی آلمان شرقی در دوران تسلط کمونیست ها در این کشور توصیف کرد و از گروه ۸ خواست پاسخ محکمی به ایران بدهد.

نمایندگان بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در جلسه ای درخواست دولت بریتانیا برای فراخواندن سفیران تمامی این کشورها از جمهوری اسلامی را بررسی کردند.

جمعه ۱۲ تیر: محاکمه کارکنان سفارت بریتانیا

احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد که تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران که در روزهای گذشته بازداشت شده اند، به اتهام دست داشتن در ناآرامی های اخیر محاکمه خواهند شد.

در مقابل، اعضای اتحادیه اروپا در اعتراض به بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، سفرای ایران در کشورهایشان را احضار کردند.

آیت الله یوسف صانعی، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت هیچ دستوری نمی تواند مجوز تجاوز نیروهای انتظامی و امنیتی به حقوق مردم باشد و مردم نباید از احقاق حق خود ناامید شوند.

پس از پیدا شدن چهار صندوق رای در ساختمان نیمه کاره کتابخانه مرکزی شیراز، فرماندار این شهر گفت که این صندوق ها با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هیچ ارتباطی ندارد.

شنبه ۱۳ تیر: 'بریتانیا سفره پهن کرده بود'

وکلای مدافع برخی از چهره های سیاسی دستگیر شده در ایران از جمله سیاستمداران اصلاح طلب، مازیار بهاری خبرنگار هفته نامه آمریکایی نیوزویک به همراه یکی از اعضای ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به بی بی سی گفتند موکلان آنها با اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" رو به رو هستند.

قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل وقت کشور، بریتانیا را به دامن زدن به آشوب های اخیر ایران متهم کرد و گفت که سفارت بریتانیا در تهران "سفره پهن کرده بود."

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد در حال بررسی خبر مربوط به متهم شدن یکی از کارکنان محلی سفارت این کشور در تهران به اقدام علیه امنیت ملی است.

روزنامه اعتماد ملی گزارش داد که آقای کروبی با حضور در خانه های محمدعلی ابطحی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی و عبدالله مومنی با اعضای خانواده های آنها دیدار کرده است. او گفت: "اگر ساکت بمانیم و اعتراض نکنیم وضعیت به مراتب بدتر می شود و کار ما هم سخت تر."

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، در دیدار با گروهی از خانواده های بازداشت شدگان گفت که "هیچ وجدان بیداری از وضع پیش آمده راضی نیست."

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، میرحسین موسوی و محمد خاتمی را به جنایت و خیانت متهم کرده و تلاش احتمالی آنها برای تشکیل حزب یا "جمعیت" را فتنه ای دانسته که باید جلوی آن را گرفت.

حبیب الله عسگراولادی، از حامیان آقای احمدی نژاد گفت که دولت بعدی بر خلاف گفته مخالفان از مشروعیت بالای مردمی و شرعی برخوردار است، زیرا "مشروعیت دولت را تنفیذ مقام ولایت تعیین می کند نه نامزدهای دیگر و طرفداران آنها".

یکشنبه ۱۴ تیر: انتقال حجاریان و امین زاده به بیمارستان

بسیج

یکی از فرماندهان سپاه پاسداران گفت که این نیرو در جریان ناآرامی های پس از انتخابات از تمام قدرتش استفاده نکرده و تنها ۳۰ درصد از توان بسیج برای آنچه "مقابله با اغتشاشات" خوانده شده، استفاده شده است.

مهدی کروبی بار دیگر اعلام کرد که "با پشت گرمی مردم" به اعتراض هایش ادامه خواهد داد و در عین حال از آنچه "بی آبرو کردن بسیج" خواند، انتقاد کرد.

آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت به بی بی سی گفت که سعید حجاریان و محسن امین زاده از حامیان میرحسین موسوی به دلیل وخامت حالشان از زندان به بیمارستان منتقل شده اند.

محمود شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه، با صدور بخشنامه ای از دادگاه ها خواست با "توسعه روز افزون شبکه های ماهواره ای مخالف نظام" به طور جدی برخورد کنند. او برخی از مواد قانون مجازات اسلامی را برای برخورد با شکبه های ماهواره ای به قضات توصیه کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از آزادی یاسن آتاناسیادیس، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز، خبر داد. این خبرنگار که تابعیت یونانی و بریتانی دارد، دو هفته پیشتر، هنگام ترک ایران، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده بود.

مادر ۸۳ ساله مازیار بهاری، خبرنگار مجله آمریکایی نیوزویک خواهان آزادی پسرش شد.

دوشنبه ۱۵ تیر: معترضان، 'اقلیتی افسرده و ناراحت'

آیت الله خامنه ای معترضان به نتایج انتخابات را "اقلیتی افسرده و ناراحت" توصیف کرد. رهبر ایران گفت که رسانه های آمریکایی و اروپایی با معرفی مردم ایران به عنوان اغتشاشگر به ملت ایران اهانت کرده اند.

یک سایت اینترنتی وابسته به سپاه پاسداران با انتشار عکس افراد" اغتشاشگر" از مردم برای شناسایی آنها کمک خواست. مطلب مرتبط

اعتراض

حسین طائب، فرمانده بسیج، گفت که کشورهای غربی به دنبال "خونین کردن" تجمعات اعتراضی ایران بودند. او افزود که "عده ای از عناصر سیاسی ایران، در داخل بازی آمریکا قرار گرفتند و می خواستند با حمله به حوزه مقاومت بسیج کشته بگیرند و به خونخواهی از آنها، تجمعات و تظاهرات راه اندازی کنند."

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که ایران یکی دیگر کارمندان سفارت این کشور در تهران را که بیش از یک هفته پیش بازداشت شده بود، آزاد کرده است.

میرحسین موسوی پس از حدود سه هفته غیبت از انظار عمومی، از هوادارانش خواست با توجه به قطع راه های ارتباطی او به یکدیگر "اطلاع رسانی" کنند و گفت که دولت محمود احمدی نژاد، حتی اگر ظاهرش را حفظ کند، ضعیف است.

حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به تایید نتایج از سوی شورای نگهبان، نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را قابل قبول ندانست.

رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز گفت که شعار تشکیل کابینه ۷۰ میلیونی از سوی محمود احمدی نژاد محقق نشد.

در ادامه جهانی شدن اعتراضها، شماری از معترضان مقابل دفتر عفو بین الملل در لندن دست به اعتصاب غذا زدند.

اتحادیه رادیو و تلویزیون های اروپا در اعتراض به سختگیری جمهوری اسلامی برای خبرنگاران خارجی، نام صدا و سیما را از فهرست شرکت کنندگان در مجمع عمومی سالانه در کپنهاگ دانمارک حذف کرد.

سه شنبه ۱۶ تیر: کاپیتان، خداحافظ

محمود احمدی نژاد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان سالم ترین، زیباترین و آزادترین انتخابات در جهان نام برده و در پاسخ به کسانی که می گویند میلیون ها نفر در ایران خواستار تغییرند، خود را نماد تغییر دانست.

مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، گفت که دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری "مورد تایید امام زمان و پروردگار است و هیچ مشکلی در آن راه ندارد."

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران گفت که "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."

اما حبیب الله عسگر اولادی، عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه و از حامیان آقای احمدی نژاد گفت حرف بیش از سیزده میلیون نفری را که به آقای احمدی نژاد رای نداده اند، باید شنید.

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ایران به نقل از دادستان کل کشور گفت که در جریان حوادث پس از انتخابات این کشور حدود ۲۵۰۰ نفر دستگیر شده اند که حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها تا آن روز آزاد شده اند و حدود ۵۰۰ نفر در بازداشت باقی مانده اند.

درهمین حال، دختر فیض الله عرب سرخی در وبلاگش نوشت پدرش که از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود، بازداشت شده است.

مهدی مهدوی کیا، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، از این تیم خداحافظی کرد. او که خرداد ماه مقابل کره جنوبی با دست بند سبز به میدان رفته بود، خطاب به کسانی که بازکنان ملی را "وطن فروش" خواندند، نوشت:" شما با ارائه کدام مدرک و با چه جراتی به خود اجازه می‌دهید در مورد بازیکنان ملی این گونه قضاوت کنید؟"

عزت الله ضرغامی، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران، درباره تمدید زمان رای گیری در روز انتخابات گفت که آیت الله خامنه ای "به علت حساسیت ویژه به حضور حداکثری مردم به صدا و سیما پیام دادند که تا هر زمان که مردم در شعب اخذ رای حضور دارند، باید از آنها اخذ رای شود."

ده برنده جایزه صلح نوبل ضمن محکوم کردن خشونتها در ایران و اعمال فشار به شیرین عبادی، از دبیر کل سازمان ملل خواستند به ایران نماینده بفرستد.

نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه، ساعاتی پس از انتشار خبر دستگیری خانم کلوتیلد ریس در ایران که ظاهرا به ظن جاسوسی بازداشت شده، این اتهام را بی اساس توصیف کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

نروژ کاردار ایران در اسلو را احضار کرد تا ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار آزادی تظاهرکنندگان زندانی در این کشور شود.

چهارشنبه ۱۷ تیر: درخواست مخلمباف از پارلمان اروپا

سرکوب معترضان

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، گفت که تا دو روز دیگر، یکصد نفر از دستگیر شدگان آزاد می شوند.

جبهه مشارکت با انتشار بیانیه ای حکومت ایران را به بدرفتاری با رهبران بازداشت شده اصلاحات متهم و اعلام کرد که حکومت در تلاش است با حذف این افراد جمهوریت نظام را محو و "اصلاحات درونزا" در ایران را ویران کند. دیده بان حقوق بشر هم اعلام کرد حکومت ایران به دنبال کسب "اعترافات دروغین" از بازداشت شدگان است.

محمد علی دادخواه، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، دستگیر شد. او بعدا متهم شد که در خانه اش سلاح نگه می داشته، ادعایی که از سوی خانواده اش رد شد.

روزنامه گاردین به نقل از یک "منبع بلندپایه سیاسی" در ایران گزارش داد که کنترل نیروی شبه نظامی بسیج به مجتبی خامنه ای، پسر رهبر ایران، سپرده شده است.

محسن مخملباف که عملا نقش سخنگوی هوادران میرحسین موسوی در اروپا را به عهده گرفته، از پارلمان اروپا خواست کشورهای عضو را برای عدم به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران تحت فشار قرار دهد.

سران گروه هشت با انتشار بیانیه ای "نگرانی جدی" خود را از خشونتهای ایران اعلام کردند. این بیانیه "دخالت دولت ایران در فعالیت های رسانه ها" و "بازداشت غیرموجه" روزنامه نگاران و اتباع خارجی را غیرقابل قبول دانسته است.

شش کارشناس حقیقت یاب سازمان ملل اعلام کردند بدنبال مجوز ورود به ایران برای بررسی حوادث بعد از انتخابات هستند زیرا می ترسند که مخالفان محمود احمدی نژاد همچنان سرکوب شوند.

در حالی که معترضان امیدوار بودند اکبر هاشمی رفسنجانی بالاخره در نماز جمعه تهران حضور یابد، ستاد اقامه نماز جمعه اعلام کرد که امامت جمعه آن هفته بر عهده محمد امامی کاشانی خواهد بود. این خبر گمانه زنی ها درباره تحت فشار بودن آقای هاشمی برای فاصله گرفتن از معترضان را تشدید کرد.

مقامات سیاسی و انتظامی ایران در مورد احتمال تجمع معترضان در روز پنجشنبه ۱۸ تیر در تهران و شهرهای دیگر ایران هشدار دادند.

پنجشنبه ۱۸ تیر: یورش به معترضان یک یورش

اعتراض

با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمع معترضان در دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران، تجمع هایی در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و برخی نقاط دیگر تهران برگزار شد و دهها نفر دستگیر شدند. شماری از بازداشت شدگان به بازداشتگاه مخوف کهریزک منتقل شدند.

دفتر میرحسین موسوی در نهاد ریاست جمهوری تخلیه شد.

محمود احمدی نژاد بار دیگر کشورهای غربی را به دخالت در امور ایران متهم کرد و گفت که به پشتوانه رای ۴۰ میلیونی مردم، "یقه زورگوها" را می گیرد.

یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی، بعد از ظهر در خانه اش در تهران بازداشت شد. او دو سال پیش هم به اتهام تلاش برای "براندازی نرم" بازداشت شده بود.

مرجان عبدالهیان از ادیتورهای قدیمی عکس و کوروش جوان، عکاس مطبوعات دستگیر شدند.

جمعه ۱۹ تیر: نظر آیت الله منتظری درباره ولایت جائر

مهدی کروبی با ارسال نامه ای سرگشاده به محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه ایران ، از آنچه "تحمیل کودتای نظامی به کشور" خواند، انتقاد کرد و از او خواست تا در آخرین روزهای دوران مسئولیتش، بازداشت شدگان وقایع اخیر ایران را آزاد کند.

همسر محسن میردامادی و مصطفی تاجزاده، از رهبران اصلاح طلب دربند، با آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، یکی از مراجع تقلید شیعیان، دیدار کردند. همچنین در حالی که مقامات پلیس می گفتند در جریان تظاهرات ۱۸ تیر تنها عده اندکی بازداشت شده اند، فعالان حقوق بشر می گفتند فقط ۱۵۰ نفر به زندان اوین منتقل شده اند. هنوز کسی نمی دانست بر بازداشتی های کهریزک چه می گذرد.

محسن کدیور، یکی از روحانیان سرشناس مخالف دولت ایران گفت که آیت الله حسینعلی منتظری در پاسخ به پرسش های شرعی او گفته است که تصدی مسئولانی که عدالت و امانتداری را از دست می دهند، مشروعیت ندارد و "متولی امور جامعه" که "با احکام شرع، موازین عقل و میثاق های ملی" عمدا مخالفت کند "جائر و ولایتش جائرانه است".

بیش از دویست نفر از اساتید، محققان و دانشجویان ایرانى در دانشگاه هاى مختلف اروپا، آمریکا، و کانادا، با صدور بیانیه اى برخوردها با معترضان به نتیجه انتخابات را محکوم کردند و خواستار توقف سرکوب شدند.

دولت کانادا از احضار کاردار ایران در شهر اوتاوا و اعتراض این کشور به بازداشت مازیار بهاری، فیلمساز و روزنامه نگار ایرانی-کانادایی خبر داد.

شنبه ۲۰ تیر: استمداد از مراجع در برابر 'ظلم عریان'

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ای حوادث بعد از انتخابات را "نه یک تقلب سازمان یافته و مهندسی شده گسترده و رسوا، که کودتایی تمام عیار" توصیف کرد و محمود احمدی نژاد را مسئول جان بازداشت شدگان دانست.

با ادامه بازداشت معترضان، خانواده های بازداشت شدگان برای دومین بار از مراجع تقلید شیعیان در قم کمک خواستند. نویسندگان نامه از "رواج دروغ در بین برخی مسئولان نظام"، "زیر پا گذاشتن حقوق مردمی" و "ملکوک (لکه دار و بدنام) شدن ارزشهای دینی" انتقاد کرده و نوشتند: "ما دردمند این ظلمهای عریان در نظام جمهوری اسلامی هستیم."

صدها تن از ایرانی ها در واشنگتن، پایتخت آمریکا، به مناسبت دهمین سالگرد حادثه هجده تیر در ایران و نیز در حمایت از مردم معترض به نتیجه انتخابات، تجمع اعتراض آمیزی مقابل ساختمان کنگره برگزار کردند.

یکشنبه ۲۱ تیر: نامه سرلشکر فیروزآبادی به امام زمان

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نامه ای خطاب به امام دوازدهم شیعیان، با مرور وقایع پس از انتخابات، اعلام کرد که "با تمام توان ایستاده ایم تا نظام بماند." او همچنین توسل ماموران به سلاح برای سرکوب معترضان را رد کرد.

محسن رضایی نسبت به عواقب بروز "اختلافات داخلی" در ایران هشدار داد. آقای رضایی در بیانیه ای نوشت:"عده‌ای به برخی از اعضای این خانواده منافقین جدید لقب می‌دهند. عده‌ای دیگر بخشی از این خانواده را به عنوان خوارج لقب می‌دهند. آیا این یک توطئه نیست که نیروهای طرفدار نظام را به جان هم بیاندازند و یک فروپاشی درونی صورت بدهند؟"

محمد هاشمی، از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت که در اوضاع فعلی فعالیت‌های این حزب را "در ابهام" می‌بیند و "افق روشنی برای آن متصور نیست."

سازمان گزارشگران بدون مرز از بازداشت پنج روزنامه نگار دیگر در ایران خبر داد و اعلام کرد که یک ماه پس از انتخابات جنجالی ایران در مجموع ۴۱ روزنامه نگار و وبلاگ نویس زندانی هستند.

دوشنبه ۲۲ تیر: سهراب آرمید

سایت اینترنتی اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت که وی پس از هشت هفته غیبت، سرانجام در ۲۶ تیر امامت نماز جمعه تهران را بر عهده خواهد داشت.

پیکر سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله ای که در تظاهرات ۲۵ خرداد کشته شده بود، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. مرگ وی تا مدتها از خانواده اش پنهان نگه داشته شده بود.

روزنامه گاردین، چاپ لندن، نوشت در حمله خردادماه به کوی دانشگاه تهران بیش از ۱۳۰ نفر بازداشت و پنج نفر کشته شده اند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران نسبت به ادامه آزار رسانه ها در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد. این سازمان گزارش داد که در هفته های اخیر ۳۹ روزنامه نگار و کارمند خبرگزاری محافظه کار فارس اخراج یا مجبور به استعفا شده اند که به خاطر درگیری آنها با مدیران پیرامون خط مشی خبری این نهاد بوده است.

سه شنبه ۲۳ تیر: ابی اعتصاب غذا می کند

ابراهیم حامدی، معروف به ابی، خواننده سرشناس پاپ ایران در بیانیه ای از برنامه اعتصاب غذای سه روزه اکبر گنجی در برابر سازمان ملل متحد اعلام حمایت کرد و از پیوستن به اعتصاب کنندگان خبر داد.

بستگان بازداشت شدگان با حضور در دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان اعلام کردند که از سرنوشت عزیزان خود خبر ندارند و مقامات قضایی آنها را از مصاحبه و گردهمایی منع کرده اند.

وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی از درخواست کمک بستگان دست کم ۴۶ نفر از "مفقود شدگان" حوادث پس از انتخابات از کمیته پیگیری ایجاد شده توسط مهدی کروبی خبر داد.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد با خانواده داغدار سهراب اعرابی دیدار کردند.

هر چند مدیر روزنامه کیهان نسبت به تشکیل جبهه ای سیاسی از سوی مخالفان هشدار داده بود، یکی از مشاوران آقای موسوی گفت که او قصد دارد یک جبهه سیاسی براه بیاندازد.

کاوه اشتهاردی، مدیرمسئول روزنامه ایران گفت که میرحسین موسوی و محمد خاتمی از این روزنامه شکایت کرده اند. آقای اشتهاردی گفت: "هر فرد دیگری جای ایشان بود لااقل پس از اطلاع از اعترافات تکان دهنده همفکران خود، تا بیست سال سکوت کرده و دیگر از خانه بیرون نمی آمد".

چهارشنبه ۲۴ تیر: کروبی کنار خانواده اعرابی

آقای کروبی و مادر سهراب
توضیح تصویر،

خانواده آقای اعرابی می گویند مسئولان چند هفته به دروغ می گفتند که سهراب زنده است.

مهدی کروبی برای ابراز همدردی با خانواده سهراب اعرابی دیدار و در مورد باقی مفقود شدگان ابراز نگرانی کرد. مادر آقای اعرابی گفت از تمام دستگاه های دخیل در قتل پسرش شکایت می کند.

وب سایت "قلم" اعلام کرد که میرحسین موسوی به دعوت هوادارانش، پس از سالها غیبت، در نماز جمعه ۲۶ تیر تهران شرکت خواهد کرد.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، گفت که نقش برخی از "سیاسیون" در ناآرامی ها اثبات شده و پخش اعترافات به نظر قاضی بستگی دارد.

پنجشنبه ۲۵ تیر: هشدار احمدی نژاد در مشهد

گزارشگران بدون مرز خبر داد که حکومت ایران پنج عکاس و یک فیلمبردار را در ارتباط با ناآرامی ها بازداشت کرده است. این سازمان اعلام کرد که مقامات ایران از انتشار تصاویر راهپیمایی مردم هراس دارند.

شماری از خبرنگاران و روزنامه نگاران برجسته جهان با ارسال نامه به محمود هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه، خواستار آزادی مازیار بهاری، خبرنگار و فیلمساز ایرانی – کانادایی، شدند.

در تجمعی در مشهد که رسانه های دولت "عظیم" توصیف می کردند ولی تصاویر ویدئویی تنها جمعیت اندکی را نشان می داد، محمود احمدی نژاد در تجمعی در مشهد هشدار داد "هر کسی خود را خارج از قانون بخواهد بگنجاند و بشناساند، دیکتاتور اوست و ملت ایران نشان داده که با دیکتاتور چه خواهد کرد."

در حالی که هم معترضان به نتیجه انتخابات و هم هواداران دولت ایران خود را برای حضور در نمازجمعه تهران آماده می کردند، وزیر اطلاعات در مورد احتمال بروز "صحنه های نامطلوب" در جریان نماز جمعه هشدار داد.

رسانه های ایران گزارش دادند غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استعفا کرده است. گفته می شد آقای آقازاده استعفانامه خود را یک هفته بعد از انتخابات به محمود احمدی نژاد تسلیم کرده بود. همین سبب شد تا برخی حدس بزنند آقای آقازاده بخاطر نزدیکی سیاسی به میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی استعفا کرده است.

جمعه ۲۶ تیر: سرانجام هاشمی آمد

شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، در حالیکه از خیابان بلوار کشاورز قصد رفتن به نماز جمعه را داشت، توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد. عفو بین الملل بازداشت خانم صدر را غیرقانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد.

هاشمی رفسنجانی

مهدی کروبی هنگام ورود به محوطه دانشگاه تهران برای شرکت در نماز جمعه از سوی افراد لباس شخصی مورد حمله بدنی و شفاهی قرار گرفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در اولین حضورش در نماز جمعه بعد از انتخابات اعلام کرد که باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود.

هرچند آقای رفسنجانی سخنی علیه محمود احمدی نژاد یا لزوم ابطال انتخابات نگفت، ولی پیشنهادهای وی برای خروج از بحران خشم منتقدانش را برانگیخت.

پس از نماز جمعه، معترضان به تظاهرات پرداختند ولی ماموران پلیس و بسیج به آنها حمله کردند.

محمد تقی مصباح یزدی، از روحانیون تندرو حامی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در شهر مشهد گفت که در ایران مسئولانی وجود دارند که "بارها گفتند ما ولایت فقیه را به دلیل درج در قانون اساسی قبول داریم و این یعنی اینکه اگر قانون اساسی نبود ولایت فقیه را قبول نداشتند."

هفته نامه اکونومیست نوشت که با وجود تهدید آیت الله خامنه ای، میرحسین موسوی هنوز از صحنه سیاست بیرون نرفته و ابتکار عمل را در دست دارد.

شنبه ۲۷ تیر: 'آقای هاشمی، شما چه کاره اید؟'

آیت الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و از حامیان آقای احمدی نژاد، با انتقاد از پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی برای آزادی بازداشت شدگان خطاب به وی گفته است:"شما چه کاره هستید که می گویید باید بازداشت شدگان آزاد شوند."

سخنان آقای هاشمی رفسنجانی بازتاب وسیعی در رسانه های جهان از جمله مطبوعات بریتانیا داشت.

جلسه گفت و شنودی با حضور عبدالکریم سروش، عطالله مهاجرانی، مسعود بهنود و فرخ نگهدار با عنوان انتخابات و عدالت و مشروعیت در نظام سیاسی ایران در مرکز مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن (سواز) برگزار شد.

روزنامه کیهان، روزنامه جمهوری اسلامی و همچنین احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، از انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ایران انتقاد کردند. بعدا مشخص شد آیت الله خامنه ای در این روز فرمان کنار گذاشته شدن آقای مشایی را صادر کرده است.

یکشنبه ۲۸ تیر: ملاقات خاتمی با خانواده بازداشت شدگان

حسین رسام
توضیح تصویر،

بریتانیا می گوید آقای رسام بی گناه است

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل حسین رسام، به بی بی سی گفت که این کارمند سفارت بریتانیا در تهران با قید وثیقه آزاد شده است.

محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به خطبه‌های نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی، او را به بهره برداری جناحی از تریبون نماز جمعه متهم کرد. آقای حبیبی ادعا کرد برخی از بازداشت شدگان مسلسل و بی سیم پیشرفته داشته اند و درخواست آقای هاشمی رفسنجانی برای آزادی آنها "حمایت از اخلالگران" است.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در دیدار با خانواده تعدادی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، راه برون رفت از "بحران فعلی" را اتکای به آرای مردم و برگزاری رفراندوم دانست.

حسن موسوی تبریزی، رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران، در نامه ای به سه تن از مقامات عالی رتبه قضایی و امنیتی ایران خواستار آزادی بازداشت شدگان شد.

بیست نفر از نمایندگان مجلس از وزرای اطلاعات و دادگستری، خواسته اند تا با حضور در جلسه ای درباره اتهام تعدادی از فعالان سیاسی بازداشت شده توضیح دهند.

میر حسین موسوی در واکنش به سقوط یک هواپیمای مسافربری و کشته شدن همه سرنشینان آن در ۲۴ تیر، گفت: "مردم ایران نباید به کرات در معرض چنین حوادث جانگدازی قرار گیرند."

در حالی که گفته می شد آیت الله خامنه ای مخالفت خود را ابراز کرده، بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران واکنشی تند به انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول محمود احمدی نژاد نشان دادند.

دوشنبه ۲۹ تیر: چهره واقعی رسانه ملی

آیت الله خامنه ای بار دیگر رسانه های خارجی را عامل نارضایی از انتخابات اخیر دانست و به نخبگان در مورد مواضعشان هشدار داد. او که قبلا گفته بود رسانه های غربی با "اغتشاشگر" خواندن مردم ایران به آنها اهانت کرده اند، این بار گفت باید میان اغتشاشگران و مردم تمایز قائل شد.

میر حسین موسوی گفت که با دستگیری‌ها و پرونده‌سازی‌ها نمی‌توان به مناقشه پایان داد. او با انتقاد از رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفت: "چهره‌ای که بعد از انتخابات از رسانه ملی دیدیم، به هیچ وجه قابل تصور نبود. سنگ ها را بسته اند و سگها را باز کرده اند."

نیروی انتظامی ایران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری ۴۰ نفر در نماز جمعه اخیر تهران خبر داد.

مجتبی ذوالنوری، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، گفت: "دو روز قبل از انتخابات در تهران و شهرای اطراف بیل و کلنگ کمیاب شده بود و امکانات آشوب نظیر باتوم برقی، موبایل ثریا و گاز اشک آور در اختیار آشوبگران قرار گرفته بود و با پرتاپ یک گاز اشک آور از سوی نیروهای بسیج و انتظامی، آنها با پنج گاز آشک آور پاسخ می دادند." او شدیدا از میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز انتقاد کرد.

یزدی و هاشمی
توضیح تصویر،

آقای یزدی به یکی از صریح الهجه ترین منتقدان آقای هاشمی بدل شد.

محمد یزدی، از اعضای شورای نگهبان، اکبر هاشمی رفسنجانی را تلویحا به تلاش برای "انقلاب مخملی" متهم کرد. او گفت که بعد از سخنان آیت الله خامنه ای درباره آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۹ خرداد که "او را از زیر آوار درآورد"، چنین حرفهایی از وی برای آزادی بازداشت شدگان انتظار نمی رفت.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به انتقادات محمد یزدی گفت که سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در جهت ایجاد آرامش و مکمل سخنان آیت الله خامنه ای است.

یکی از بستگان محمد کامرانی به بی بی سی گفت که این جوان ۱۸ ساله در اعتراض ۱۸ تیر بازداشت شد ولی به خانواده اش گفته شد که او در ۲۵ تیر در بازداشتگاه جان باخته است. او از کسانی بود که به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده بودند. مطلب مرتبط

سه شنبه ۳۰ تیر: تردید اروپا درباره مشروعیت دولت

در حالی که احمدرضا رادان، معاون فرمانده نیروی انتظامی، هشدار داده بود که مأموران پلیس با هر تجمعی که در تهران برگزار شود برخورد خواهند کرد، اخباری از وقوع درگیری در میدان هفت تیر منتشر شد.

یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه، گفت که پخش عمومی "اعترافات" دستگیرشدگان، برای "بازسازی اعتماد" در جامعه ضروری است.

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) پیشنهاد داد جبهه ای ملی و فراگیر با مشارکت احزاب، تشکل ها و جریانات سیاسی معترض به وضع موجود تشکیل شود.

یک ماه بعد از کشتار ۳۰ خرداد، برادر مسعود هاشم زاده، جوان ۲۷ ساله ای که در محدوده خیابان شادمان و نصرت تهران به قتل رسیده بود، به بی بی سی گفت ماموران امنیتی خانواده اش را تحت فشار می گذارند که برای او سوگواری نکنند.

گروهی از عکاسان خبری ایران در نامه ای از سکوت انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران نسبت به تهدید، بازداشت، ممانعت از کار و ضرب و شتم عکاسان خبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کردند.

سازمان دیده بان حقوق بشر از تحت فشار بودن زندانیان درگیریهای اخیر در ایران و خانواده های آنها ابراز نگرانی کرد.

کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، گفت که دولت ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری این کشور با مشکل مشروعیت در میان رای دهندگان روبروست.

سفیر ایران در مسکو گفت که روسیه دیدگاه معقولی نسبت به انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ایران دارد و در عین حال وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به شعار "مرگ بر روسیه" معترضان، گفته است تعداد شعاردهندگان انگشت شمار است.

چهارشنبه ۳۱ تیر: اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

اکبر گنجی
توضیح تصویر،

اکبر گنجی نقش بسزایی در سازماندهی اعتصاب غذای نیویورک ایفا کرد

گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات اعتصاب غذای خود را مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز کردند. بجز ایرانیان تعدادی از چهره های سرشناس غیر ایرانی از جمله نوام چامسکی، متفکر آمریکایی و رابرت ردفورد، بازیگر سینما از این اعتصاب غذا حمایت کردند.

شماری از خبرنگاران افغان در غرب افغانستان، از دولت ایران خواستند تا "با احترام به آزادی بیان و قوانین بین المللی"، خبرنگاران ایرانی بازداشت شده را آزاد کند.

اعضای کمپین "یک میلیون امضا" با خانواده ندا آقاسلطان دیدار کردند و قول دادند در مراسم چهلم او در ۸ مرداد شرکت کنند.

میرحسین موسوی گفت که معترضان باید با استفاده از ظرفیت قانون اساسی ایران مطالبات مدنی را پیگیری کنند و زیر شعارهایی جمع شوند که بتواند اجماع عمومی ایجاد کند.

آیت الله سید علی محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دفاع از موضع گیری علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم نماز جمعه ۲۶ تیر اعلام کرد که توسل به خشونت علیه مردم یعنی "برگشت از دین و تنها ماندن" که با این روش نمی توان انقلاب و اسلام را حفظ کرد.

عبدالکریم سروش، متفکر برجسته ایرانی، به بی بی سی گفت که حاکمان جمهوری اسلامی از وقتی فهمیده اند مردم به آنها رای نمی دهند، می کوشند ارزش آرای مردم را کم جلوه دهند.

مطلب مرتبط محمود احمدی نژاد در واکنش به انتقادها از انتصاب اسفندیار رحیم مشائی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری گفت که "به هزار دلیل" به او علاقه دارد. آقای احمدی نژاد دوستی با آقای مشایی را برای خود یک نعمت خواند.

پنجشنبه ۱ مرداد: رد اتهامات شاهپور کاظمی

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، اتهامات وارده به برادرش شاهپور کاظمی را رد کرد. خانم رهنورد گفت که برادرش یک ماه پیش دستگیر شده ولی او تصمیم گرفته موضوع را در رسانه ها مطرح نکند، ولی بعد از حملات شخصیتها و رسانه های محافظه کار که وی را از رهبران آشوب توصیف کردند، خانم رهنورد سکوتش را شکست.

دانشجویان و ایرانیان مقیم ایتالیا اعتصاب غذای دو روزه ای را در حمایت از آنچه اعتراضات مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی در ایران توصیف شد، آغاز کردند.

سیستم ارسال اس ام اس که از قبل از انتخابات قطع شده بود، مجددا وصل شد، ولی گروهی از معترضان سایرین را ترغیب به تحریم این سرویس کردند تا دولت از درآمد آن محروم شود.

چهل سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر فعال در کشورهای عربی با انتشار بیانیه ای مشترک از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران انتقاد کرده اند.

جمعه ۲ مرداد: تحویل پیکر محسن روح الامینی

محسن روح الامینی
توضیح تصویر،

مراسم خاکسپاری محسن روح الامینی

پیکر محسن روح الامینی، پسر مشاور محسن رضایی، که در ۱۸ تیر در تهران بازداشت شده بود، به خانه اش تحویل داده شد. قتل این جوان ۲۵ ساله و جایگاه پدرش سبب شد که بازداشتگاه کهریزک زیر ذره بین برود و انکار بدرفتاری با بازداشت شدگان برای مقامات ایران دشوارتر شود.

رسانه های محافظه کار گزارش دادند که ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان ایران با صدور بیانیه ای اطاعت از ولی فقیه را واجب دانستند و این مقام را "فصل الخطاب در امور" خواندند. با این حال، نام امضا کنندگان فاش نشد و همین تردیدهایی درباره اصالت این نامه پدید آورد.

در پی بروز تردیدها درباره فرمان آیت الله خامنه ای برای عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاونت رییس جمهوری، متن دستور منتشر شد.

با انتشار فرمان برکناری آقای مشایی، سوالاتی درباره اقتدار سیاسی مردی که گفته می شود بیش از ۲۴ میلیون رای کسب کرده، مطرح شد.

هفته نامه اکونومیست در گزارشی درباره تاثیر ناآرامی ها بر قم نوشت که می توان در این شهر مذهبی مشاهده کرد که بین افراد به شدت متعصب و افراد تقریبا سکولار، بین نسلها و بین کسانی که به رسانه های خارجی دسترسی دارند و کسانی که منبع خبری آنان رسانه های دولتی است شکاف بزرگی وجود دارد.

مجلس سنای آمریکا با تصویب طرحی خواستار اختصاص بیست میلیون دلار برای کمک به مردم ایران برای مقابله با سانسور اینترنت به وسیله حکومت ایران شد. این طرح که قانون قربانیان سانسور در ایران نام دارد، علاوه بر مقابله با سانسور اینترنت شامل تقویت ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی به ایران نیز می شود.

شنبه ۳ مرداد: اعتراض در هشتاد شهر دنیا

اتحاد برای ایران

صدها هزار ایرانی و غیر ایرانی در بیش از هشتاد شهر دنیا در "روز جهانی اتحاد برای ایرانیان" با معترضان داخل ایران ابراز همبستگی کردند. برخی از نهادهای برجسته مدافع حقوق بشر مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از این برنامه حمایت کرده بودند.

در پاریس نیز صدها ایرانی و غیر ایرانی طوماری یک و نیم کیلومتری را که حاوی امضای معترضان به نتیجه انتخابات بود، دور برج ایفل گرداندند.

حدود هفتاد چهر سیاسی و دانشگاهی، از جمله آقایان کروبی، خاتمی و موسوی، در نامه ای سرگشاده به مراجع تقلید شیعه، از اعمال "شکنجه های مکرر" علیه بازداشت شدگان حوادث اخیر اظهار نگرانی کرده و از آنها کمک خواستند.

خانواده سعید حجاریان در گفتگو با بی بی سی نسبت به سلامت وی در زندان اوین ابراز نگرانی کردند.

علاء الدین بروجری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، با پخش 'اعترافات' بازداشت شدگان حوادث اخیر مخالف است.

در پی انتشار شایعاتی درباره استفاده از چریکهای حزب الله لبنان در سرکوب معترضان، دفتر این گروه در تهران حضور نیروهای این گروه در ناآرامی های اخیر در ایران را تکذیب کرد.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه گفت که مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، در داخل این کشور است.

مهدی کروبی در نامه ای خطاب به وزیر اطلاعات گفت که نیروهای امنیتی ایران به "غیر‌شفاف‌ترین و مخوف‌ترین ابزار برای سرکوب مردم تبدیل شده اند." آقای کروبی گفت علت آن که نامه را مستقیما به آقای احمدی نژاد ننوشته، این است که او را فاقد مشروعیت می داند.

هفت روز پس از دستور آیت الله خامنه ای به برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اول رئیس جمهوری، محمود احمدی نژاد این تصمیم را پذیرفت و آن را در نامه ای به رهبر ایران اعلام کرد.

با این حال، آقای احمدی نژاد، آقای مشایی را به عنوان مشاور و رییس دفتر خود برگزید.

یکشنبه ۴ مرداد: عزل وزیر اطلاعات

محمود احمدی نژاد در واپسین روزهای عمر کابینه نهم، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات را برکنار کرده و همزمان محمد حسین صفار هرندی وزیر ارشاد نیز می گوید استعفانامه خود را تسلیم کرد. برخی می گفتند این دو وزیر بر سر انتصاب آقای مشایی اعتراض کرده اند و عده ای علت عزل آقای اژه ای را ناتوانی وزارت اطلاعات در مهار بحران پس از انتخابات عنوان کردند.

در پی حرکت گسترده مردم برای شرکت در مراسم ختم محسن روح الامینی، از راهپیمایان ۱۸ تیر، این مراسم که قرار بود روز یکشنبه در مسجد بلال در کنار مرکز صدا و سیمای ایران برگزار شود، لغو شد.

دو روز بعد از تحویل پیکر محسن روح الامینی به خانواده اش، روزنامه اعتماد گزارش داد امیر جوادی فر، دانشجوی دانشگاه آزاد، که در جریان اعتراضات روز ۱۸ تیر دستگیر شده بود، در زندان جان باخته است.

سهرابی
توضیح تصویر،

اشکان سهرابی یکی از قربانیان جوان اعتراضها بود

زهرا نیک پیما، مادر اشکان سهرابی، در گفتگو با بی بی سی نحوه کشته شدن پسرش در جریان اعتراض ۳۰ خرداد را توضیح داد. به گفته خانم نیک پیما، اشکان ۲۰ ساله بر اثر اصابت گلوله به سرخرگ آئورت کشته شده است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی با ارسال نامه به وزیر کشور خواستار صدور مجوز برای برگزاری مراسم عزاداری قربانیان خشونتها شدند. آنها اطمینان دادند این مراسم در سکوت کامل و فقط برای خواندن فاتحه برگزار خواهد شد، اما مسئولان وزارت کشور مخالفت کردند.

اولین جلسه کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان برگزار شد. این کمیته به دستور رییس مجلس و از اعضای کمیسیونهای امنیت ملی و سیاست خارجی، قضاییه و آموزش و تحقیقات تشکیل شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی با رد وجود اختلاف میان خود و آیت الله خامنه ای، ابراز امیدواری کرد که رهبر ایران برای فرونشاندن بحران بعد از انتخابات قدم پیش بگذارد.

دوشنبه ۵ مرداد: فرمان تعطیلی کهریزک

سعید جلیلی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که آیت الله علی خامنه ای دستور تعطیلی بازداشتگاهی را به دلیل نداشتن استانداردهای لازم برای تامین حقوق بازداشت شدگان صادر کرده است.

تصمیم آقای احمدی نژاد برای عزل وزیر اطلاعات با انتقاد تند حامیان وی در مجلس مواجه شد. بعضی از نمایندگان می گفتند دولت نهم در روزهای پایانی عمرش غیرقانونی است. گروهی نیز می گفتند آقای احمدی نژاد با عزل آقای اژه ای نشان داد شناختی از وضعیت امنیتی کشور ندارد.

بعد از آن که شماری از شخصیتهای اصلاح طلب از علمای اسلام خواستند مقابل سرکوب مردم سکوت نکنند، آیت الله صانعی خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان و دلجویی از آنها شد. آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی هم گفت طرح اتهامات بی اساس به متهمان، "آتش فتنه را شعله ورتر می کند."

آیت الله منتظری

همچنین پایگاه اینترنتی آیت الله منتظری اعلام کرد که او برای بحث درباره مسایل سیاسی روز با آیت الله موسوی اردبیلی و شبیری زنجانی دیدار کرده است.

هیات مدیره خانه موسیقی به اهانت برخی از رسانه های ایران به محمدرضا شجریان اعتراض کرد. پیشتر کیهان این استاد موسیقی را "وطن فروش" لقب داده بود.

سه شنبه ۶ مرداد: فرصتهای مذهبی برای جنبش سبز

میرحسین موسوی از معترضان دعوت کرد به اعتراض های مدنی خود ادامه دهند و گفت که مناسبت های مذهبی ماه های شعبان و رمضان فرصتی برای "نهضت سبز" است. او همچنین گفت که نمی توان ایران را به زندانی ۷۰ میلیون نفری تبدیل کرد.

وزارت کشور درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم چهلم گروهی از قربانیان خشونتهای تهران در مصلی تهران را رد کرد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیته مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، گفت که ۱۴۰ نفر از بازداشت شدگان که اتهامشان سبک بوده، آزاد شده اند. او گفت که ۲۰۰ نفر دیگر هنوز در اوین نگهداری می شوند.

روزنامه اعتماد ملی گزارش داد که مهدی کروبی با خانواده ندا آقاسلطان دیدار کرده است. از قول آقای کروبی نقل شده بود که قتل ندا تاریخ ساز خواهد شد.

یک روز بعد از آن که آیت الله خامنه ای دستور تعطیلی یک بازداشتگاه "غیراستاندارد" را داد، کاظم جلالی، نماینده مجلس، فاش کرد که آن بازداشتگاه کهریزک بوده است. این عضو کمیته حقیقت یاب مجلس همچنین از قول سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، نقل کرد که محمد کامرانی و محسن روح الامینی بر اثر ابتلا به مننژیت در بازداشتگاه جان باخته اند.

حنیف مزروعی، روزنامه نگار در تهران، به بی بی سی گفت که بازداشتگاه کهریزک از دو سه سوله تشکیل شده بود که در هر سوله تعدادی کانتینر قرار داشت و ماموران ۲۰ تا ۴۰ بازداشتی را داخل کانتینرها نگه می داشتند، حال آن که نباید بیش از پنج نفر را داخل آن نگهداری کرد.

شیرین عبادی و آیرین خان، دبیرکل سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای مشترک نسبت به وخیم تر شدن اوضاع در ایران هشدار دادند.

شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان که ۲۶ تیر بازداشت شده بود، با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

در پی درنگ آقای احمدی نژاد در کنار گذاشتن اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی خود، جامعه اسلامی مهندسین در نامه ای سرگشاده به او درباره رفتارهای اخیرش در ارتباط با آیت الله علی خامنه ای هشدار داد.

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس از غلامحسین محسنی اژه ای وزیر پیشین اطلاعات بخاطر فرمانبرداری از آیت الله خامنه ای تقدیر کردند.

چهارشنبه ۷ مرداد: 'از شاه عبرت بگیرید'

پس از آنکه وزارت کشور ایران درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی را برای برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان کشتار ۳۰ خرداد در مصلای تهران رد کرد، این دو نامزد معترض گفتند که عصر روز پنجشنبه بر مزار این کشته شدگان حاضر خواهند شد.

خانواده های قربانیان گفتند که با وجود فشار دستگاه های امنیتی در مراسم سوگواری عزیزان خود شرکت خواهند کرد.

آیت الله حسینعلی منتظری، در پاسخ به تظلم نامه بیش از هفتاد نفر از شخصیتهای سیاسی و دانشگاهی، به سران جمهوری اسلامی هشدار داد که از سرنوشت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران درس عبرت بگیرند.

محمود احمدی نژاد در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی سریع شماری از کسانی شد که به گفته وی "ناآگاهانه" در اعتراضات پس از انتخابات شرکت کرده بودند. آقای احمدی نژاد خواست که "طعم گوارای محبت دینی" به بازداشت شدگان چشانده شود.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان وقت کل کشور، اعلام کرد که اکثر زندانیان حوادث اخیر تا نیمه شعبان آزاد خواهند شد. او گفته است که تلاش خواهد شد تا آن زمان "زندانی بلاتکلیفی" در زندانها نباشد.

سعید شریعتی، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی برای بار دوم پس از انتخاب ریاست جمهوری ایران دستگیر شد.

جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و آزادی تعدادی از بازداشت شدگان توسط حکومت ایران را اقداماتی ناکافی دانسته اند.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیته مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، اعلام کرد اطلاعاتی درباره "بازداشتگاه منفی ۴" وزارت کشور به این کمیته رسیده و اعضا در حال رسیدگی هستند. گفته می شد این بازداشگاه در زیرزمین وزارت کشور قرار دارد.

هیات ویژه شورای عالی امنیت ملی با پدر محسن روح الامینی از قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات دیدار کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز از کشته شدن علی رضا افتخاری، خبرنگار سابق روزنامه ابرار اقتصادی در جریان ناآرامی های ۲۵ خرداد خبر داد. با این حال، به گفته این سازمان، پیکر این روزنامه نگار ۲۹ ساله در ۲۲ تیر به خانواده اش تحویل داده شد.

پنجشنبه ۸ مرداد: چهلم ندا

هزاران ایرانی با تجمع در بهشت زهرا و مصلی تهران مراسم چهلمین روز کشتار معترضان را گرامی داشتند. اما این مراسم با حمله ماموران به خشونت کشیده شد. اعتراضهای مشابهی در شهرهای بزرگ دیگر ایران از جمله اصفهان، رشت و اهواز برگزار شد.

جعفر پناهی، مهناز محمدی و رخساره قائم مقامی، فیلمسازان ایرانی که صبح روز پنجشنبه به همراه گروه دیگری از فیلمسازان و مستندسازان برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفته بودند، بازداشت شدند.

وزارت خارجه آمریکا از پلیس ضدشورش ایران به خاطر استفاده از زور علیه عزاداران ایرانی انتقاد کرد و آن را تاسف آور خواند.

همزمان با مراسم چهلم قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات، روزنامه تایمز چاپ لندن ویژه نامه ای درباره ایران منتشر کرد.

دختر سعید حجاریان به بی بی سی گفت که خانواده اش از انتقال آقای حجاریان از زندان به خانه سازمانی مطلع نشده است.

محمد خاتمی در ملاقات با اعضای فراکسیون خط امام مجلس، گفت که در برخی بازداشتگاه ها جنایت رخ داده است در حالی که اتهام زنندگان و غوغاگران با امنیت خاطر به کار خود ادامه می دهند. او خواستار تحقیق مجلس در این مورد شد.

محمد خاتمی با خانواده های سهراب اعرابی، کیانوش آسا و اشکان سهرابی، از قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات، دیدار کرد.

دهها روزنامه نگار و خبرنگار ایرانی در نامه ای خطاب به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، سیستم قضایی جمهوری اسلامی را به "حق خوری و اعمال ظلم" متهم کردند. در این نامه موارد مکرر نقض و نادیده گرفتن قوانین موجود و اصول قانون اساسی ایران طی ده سال ریاست آقای شاهرودی یادآوری شده و صراحتا از او بخاطر بازخواست نکردن قانون شکنان انتقاد شد.

کمیته حفاظت از خبرنگاران اتهام وارده به مجید سعیدی و ساتیار امامی، دو عکاس بازداشتی ایرانی را بی اساس دانست و اعترافات منتسب به آنها را رد کرد.

جمعه ۹ مرداد: رابطه پدر و پسر

عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران، اعلام کرد که مامورانش در روز ۸ مرداد حدود ۵۰ نفر از عزاداران را که وی آشوبگر نامید، دستگیر کرده است.

محمود احمدی نژاد با رد وجود هر گونه اختلاف با رهبر ایران گفت که رابطه آیت الله خامنه ای با وی، رابطه پدر و پسری است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه های نماز جمعه تهران، تلویحا اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که می خواسته از آقای احمدی نژاد انتقام بگیرد. او گفت: "این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند، شروع شد چراکه آنها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند."

حسین طائب، فرمانده بسیج، با اشاره به نزدیک بودن زمان بازگشایی دانشگاه ها، در مورد احتمال بروز "تقابل" هشدار داد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، خواستار تعیین تکلیف زندانیان ناآرامی های پس از انتخابات برای رسیدن به آرامش بیشتر در جامعه شد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم دستگیری معترضان را محکوم و اعلام کرد آنچه برخی از روحانیون برای توجیه خشونتها بیان می کنند، موضع تمام علمای اسلام نیست.

همزمان با چهلمین روز از کشته شدن ندا آقا سلطان، ۸۰۰ تن از فعالان جنبش زنان و فعالان مدنی خواستار آزادی فعالان جنبش زنان شدند.

نهضت آزادی ایران در نامه ای خطاب به محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضاییه خواستار توقف "تهدیدها و فشارهای غیر قانونی و غیر اصولی" وزارت اطلاعات شد.

یک شرکت آلمانی که به کارکنان ایرانی در تهران خود هشدار داده بود در صورت شرکت در تظاهرات ضد دولتی اخراج خواهند شد، تهدید خود را پس گرفت. این تصمیم در پی انتشار گزارشی در روزنامه وال استریت ژورنال درباره نامه تهدید آمیز شرکت کناف گیپس به کارکنان ایرانی خود اتخاذ شد.

مدیر رادیو دولتی ایران اعلام کرد که دیگر صدای محمدرضا شجریان، حتی در ماه رمضان، از شبکه های این رادیو پخش نخواهد شد.

شنبه ۱۰ مرداد: اولین دادگاه 'فله ای'

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان در تهران برگزار شد. در حالی که ابتدا اعلام شده بود شماری از "عوامل میدانی آشوبها" در این جلسه محاکمه خواهند شد، اما دهها تن از چهره های سرشناس اصلاحات به دادگاه آورده شدند. محمد علی ابطحی و محمد عطریانفر از جمله کسانی بودند که در این جلسه گفتند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. همچنین چند شخصیت خارجی و سازمانهای غیر دولتی به دخالت در "براندازی نرم" در ایران متهم شدند.

آقای ابطحی در دادگاه گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی در جلسه ای "هم قسم" شده بودند.

اما ساعتی پس از دادگاه، دفتر آقای هاشمی رفسنجانی این ادعا را رد کرد.

یکی از دختران آقای ابطحی هم به بی بی سی گفت که هر کسی وبلاگ پدرش را خوانده باشد، می داند که این "اعترافات" حرفهای واقعی او نبوده است.

علاوه بر این، برگزاری دادگاه دستجمعی متهمان واکنشهای تند دیگری را به همراه داشت.

حزب مشارکت کیفرخواست این دادگاه را "بیانیه ای آشفته و ضعیف" توصیف کرد که "مرغ پخته را هم به خنده می اندازد."

شیرین عبادی، حقوقدان برنده جایزه صلح نوبل، نیز به بی بی سی گفت که کیفرخواست بقدری عجولانه تنظیم شده که بیش از یکصد غلط حقوقی دارد.

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر، این دادگاه را به دادگاه های حکومت استالین تشبیه کرد و گفت که تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده که اعتراف کنندگان بعد از آزادی اعترافات خود را پس می گیرند.

میرحسین موسوی اعلام کرد که حرکت اعتراضی ایرانیان به بیگانگان وابسته نیست و کاملا داخلی است.

بیش از صد کاریکاتوریست ایرانی با انتقاد از خشونتهای بعد از انتخابات اعلام کردند به نشانه اعتراض، در دوسالانه کاریکاتور تهران شرکت نمی کنند.

یکشنبه ۱۱ مرداد: واکنشها به دادگاه

میرحسین موسوی و مهدی کروبی اولین جلسه دادگاه بازداشت شدگان را "فرمایشی" و "نمایشی" خواندند. او گفت که این دادگاه "تدارکی ناشیانه" برای شروع کار دولت دهم است.

محمد خاتمی نیز دادگاه معترضان به نتایج انتخابات را نمایشی و مغایر با قانون اساسی خواند.

همچنین خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان در اعتراض به نحوه برگزاری دادگاه شنبه، در مقابل دفتر محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه تجمع کردند و این نوع محاکمه را "فرمایشی" و "فله ای" خواندند.

قوه قضاییه اعلام کرد که محاکمه ده نفر از کسانی را که در پی ناآرامی های پس از انتخابات دستگیر شدند، آغاز کرد. این افراد ظاهرا جزو همان گروه تقریبا ۱۰۰ نفره ای هستند که روند رسیدگی به پرونده آنان روز شنبه به صورت جمعی آغاز شده بود.

محسن رضایی، نامزد پیشین انتخابات، نیز در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواست که همزمان دادگاه ماموران متخلف برگزار شود.

یک نماینده مجلس گفت که گروهی از نمایندگان شکایتنامه ای علیه میرحسین موسوی تسلیم قوه قضاییه کرده اند تا او به خاطر "اقدامات افراطی و ساختار شکنانه" تحت محاکمه قرار گیرد.

تعدادی از کارگردانان سینمای ایران در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس ایران با اظهار نگرانی در خصوص وقایع اخیر ایران، خواهان اجرای قانون اساسی و پاسخگویی و اعلام موضع آنها شدند.

دوشنبه ۱۲ مرداد: غیبت بزرگان در روز تنفیذ

حکم دومین دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از سوی آیت الله خامنه ای تنفیذ شد. در این مراسم، چهره های سرشناسی همچون محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین و اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان، و حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، تعمدا غایب بودند تا اعتراض خود را به نتیجه اعلام شده انتخابات اعلام کنند. حضور محمدرضا شریفی نیا، هنرپیشه و افشین قطبی، سر مربی تیم ملی فوتبال، با انتقادهایی همراه بود.

آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ گفت که انتخابات برخی از شخصیتهای جمهوری اسلامی را مردود کرد و اعتراض مخالفان آقای احمدی نژاد را "کاریکاتور" انقلاب ۱۳۵۷ خواند.

با این حال، مخالفان آقای احمدی نژاد علیه تنفیذ حکم وی دست به اعتراض زدند.

میرحسین موسوی گفت که در جریان انتخابات یک نوع پیوند و انسجام ملی در کشور ایجاد شده و یک "نهضت عظیم" شکل گرفته است که باید از آن استفاده کرد.

روزنامه محافظه کار "جمهوری اسلامی" اولین جلسه دادگاه محاکمه شماری از چهره های اصلاح طلب را "کارگاه حذف و دفع" خوانده و خواستار تعطیلی آن شد.

مطلب مرتبط چهل و پنج تن از برندگان جایزه نوبل با امضای یک نامه سرگشاده حمایت خود از شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل و تمام مخالفان دولت ایران را اعلام کردند.

سه شنبه ۱۳ مرداد: وعده برخورد با مسئولان کهریزک

آیت الله حسینعلی منتظری در واکنش به دادگاه دستجمعی معترضان، آن را فرمایشی خواند و گفت چنین اقداماتی "بی اعتمادی مردم و خشم و عصیان آنان را بیش از پیش در پی دارد و بحران کنونی جمهوری اسلامی را عمیق تر می کند و جایگاه آن را در دنیا ضعیف تر از پیش می سازد."

سازمان دیده بان حقوق بشر کیفرخواست علیه معترضان را سیاسی خواند و اعلام کرد محاکمه گروهی از معترضان "بیانگر تمایلات اقتدارگرایانه رهبران ایران" است.

دولت آمریکا ضمن ابراز نگرانی از محاکمه بدون وکیل مدافع یحیی کیان تاجبخش، خواهان آزادی این پژوهشگر ایرانی- آمریکایی شد. آقای تاجبخش روز شنبه ۱۰ مرداد همراه سایر بازداشت شدگان به دادگاه آورده شده بود.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در سخنانی بحث برانگیز اعلام کرد که موضوع مشروعیت دولت محمود احمدی نژاد مساله ای داخلی برای ایرانیان است و از نظر دولت آمریکا، آقای احمدی نژاد، رییس جمهوری منتخب مردم ایران است. او یک روز بعد ناچار شد حرف خود را اصلاح کند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که با پیشنهاد این شورا افراد و "مسئولان خاطی" مرتبط با بازداشتگاه کهریزک از سمت خود برکنار می شوند و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، گفت که نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری می شود و تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد.

رسانه های ایران گزارش دادند که کاظم جلالی، رییس کمیته ویژه مجلس، استعفا کرده ولی رییس مجلس آن را نپذیرفته است.

همچنین کمیته حقیقت یاب مجلس در مورد حوادث کوی دانشگاه تهران اعلام کرد که بنا به محتوای گزارش حمله به کوی دانشگاه این گزارش به احتمال زیاد در جلسه غیر علنی خوانده می شود.

سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران که معتقد بود بازداشت شدگان همگی "اغتشاشگر" هستند، در مجلس اعلام کرد "منافقین" در طراحی و هدایت ناآرامی ها دست داشته اند. یکی از نمایندگان از قول آقای مرتضوی نقل کرد: "منافقین به صورت سازمان یافته و حساب شده در سه سطح در این حوادث و تشدید آن نقش داشته اند. برخی از منافقین در ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها نفوذ کرده بودند، برخی نیز رهبری و هدایت اغتشاشات بعد از انتخابات را به عهده گرفته بودند و برخی از منافقین نیز به عنوان آمران به فتنه و کودتای مخملی در جریان این اغتشاشات عمل کرده و به التهابات دامن می زدند."

چهارشنبه ۱۴ مرداد: احمدی نژاد بی نیاز از پیام تبریک

مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس در غیاب چهره های سرشناس حکومت برگزار شد و در بیرون ساختمان پارلمان، درگیریهای پراکنده میان معترضان و ماموران گزارش شد.

آقای احمدی نژاد بعد از ادای سوگند به عنوان رییس دولت دهم گفت که از امتناع کشورهای غربی از ارسال پیام تبریک به وی ناراحت نیست.

عطاءالله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد، به بی بی سی گفت حاضر نشدن بعضی شخصیت های عالی رتبه ایران در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد نشان می دهد تفاوت نظر و اختلاف دیدگاه ها به "مغز استخوان جمهوری اسلامی" رسیده است.

دادستانی تهران ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را پلمب کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که قرار بود مجمع عمومی این انجمن یک روز بعد برگزار شود.

مهدی کروبی "پلیسی کردن فضای کشور" را محکوم کرد. او گفت: "کسانی که می گویند از پشتیابانی مردم برخوردارند، چرا این قدر نیرو به خیابان می آورند که وقتی حتی کسی قصد آن دارد که به مراسم فاتحه ای برود با چنین صحنه هایی رو به رو شود."

حمیدرضا کاتوزیان، از اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس، وعده داد درباره گزارش قتل نوجوانی ۱۲ ساله به نام علیرضا به ضرب باتوم ماموران در مراسم چهلم قربانیان بعد از انتخابات تحقیق خواهد شد.

ماموران امنیتی سه روزنامه نگار به نامهای مهدی یزدانی خرم (خبرنگار روزنامه اعتماد ملی)، میرحمید حسن زاده (مدیر عامل ایسنا) و رضا نوربخش (سردبیر روزنامه فرهیختگان) را دستگیر کردند.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفت که او نمی تواند در مورد این که احمدی نژاد از سوی مردم انتخاب شده یا نه "قضاوت" کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن ستودن مخالفان محمود احمدی نژاد، گفت که کشورش رئیس جمهوری آقای احمدی نژاد را به عنوان یک "واقعیت" می پذیرد.

اوان ویلیامز، یکی از سازندگان سایت شبکه اجتماعی تویتر، تاکید کرد به تعویق انداختن کار به‌روز رسانی این سایت که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ایران رخ داد، با هدف کمک به کاربران ایرانی انجام شد.

پنجشنبه ۱۵ مرداد: چهلم کیانوش آسا

نیروی انتظامی در واکنش به درخواستها برای تحقیق درباره بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که اصولا اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشتگاه‌ صحیح نبوده است؛ زیرا این بازداشتگاه برای "نگهداری موقت و تادیب اراذل و اوباش" در طرح امنیت اجتماعی و با شرایط زیستی سختگیرانه ایجاد شده بود.

آیت الله صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، اعترافات بازداشت شدگان در اولین جلسه دادگاه را "بی ارزش" خواند و از مردم خواست به آن اعتنا نکنند.

دادستان کل ایران گفت که اعتراف معترضان بر خلاف رویه قانونی به دست نیامده ولی آن مبنای صدور حکم در دادگاه نخواهد بود.

پنجشنبه عصر با تاریک شدن هوا برخی از معترضان در تهران با حضور در تجمعات و همچنین به صدا در آوردن بوق های ممتد، صدای اعتراض خود را علیه دولت ایران بلند کردند. معترضان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سعی می دادند.

مراسم چهلمین روز قتل کیانوش آسا، یکی از قربانیان کشتار ۲۵ خرداد، در کرمانشاه به خشونت کشید و ماموران دستکم ده نفر را بازداشت کردند.

شصت تن از روشنفکران و فعالان مدنی ایرانی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند پرونده‌ای برای محمود احمدی‌ نژاد با عنوان "جنایت علیه بشریت" تصویب کرده و در اختیار شورای امنیت قرار دهد تا وی تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

در پی بسته شدن دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران در تهران توسط ماموران دادستانی، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران آنچه را که "عملیات ارعاب" علیه رسانه ها در ایران خواند، محکوم کرد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه به محمود احمدی نژاد به خاطر پیروزی در انتخابات "بحث برانگیز" اخیر تبریک نگفته است و قصد انجام چنین کاری را نیز ندارد.

جمعه ۱۶ مرداد: نگرانی از افزایش اعدام

شورای فعالان ملی - مذهبی با صدور بیانیه ای به بازداشت هاله سحابی، فعال سیاسی و فرزند عزت الله سحابی، اعتراض کرد.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در ایران طی مقاله ای در روزنامه "اعتماد" چاپ تهران نوشت که اتهام انقلاب مخملی که حکومت به مخالفان وارد می کند به معنی اذعان به نارضایتی عمومی در سطح جامعه است.

جبهه اصولگرای پیروان خط امام و رهبری در بیانیه ای محمود احمدی نژاد را به مشورت با رهبر و مجلس برای انتخاب کابینه فراخواند و نسبت به تبعات انجام ندادن این کار هشدار داد.

عفو بین الملل هشدار داد بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تحلیف محمود احمدی نژاد، اعدام در ایران افزایش شدیدی داشته است.

شنبه ۱۷ مرداد: دومین جلسه دادگاه

بعد از تاخیری دو روزه، دومین جلسه دادگاه بازداشت شدگان بعد از انتخابات برگزار شد و در دادگاه علاوه بر چهره های برجسته اصلاحات، یک شهروند فرانسوی و دو کارمند ایرانی سفارتخانه های بریتانیا و فرانسه نیز حضور داشتند.

پس از حضور نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه در دادگاه، پسرش آرش نعیمیان به بی بی سی گفت که ماموران امنیتی مادرش را ظرف دو روز بازداشت کرده و به دادگاه کشانده اند.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به حضور حسین رسام، کارمند سفارت این کشور در تهران، در دومین جلسه محاکمه بازداشت شدگان، اقدام ایران را "توهین آمیز" خواند.

اتحادیه اروپا رسما در مورد محاکمه یک شهروند فرانسوی و دو کارمند ایرانی سفارتخانه های بریتانیا و فرانسه در تهران به دولت ایران هشدار داد و خواهان آزادی فوری آن ها شد.

حدود یکصد و پنجاه روزنامه نگار ایرانی با صدور بیانیه ای اعلام کردند به دلیل شرایط بد همکاران خود در این کشور و زندانی بودن تعداد زیادی از آنها، روز خبرنگار امسال را "به سوگ آزادی قلم و بیان" می نشینند.

در پی ابراز نگرانی خانواده سعید حجاریان از وضعیت سلامتی او، دادستان کل کشور گفت که هیات ویژه قوه قضائیه توصیه کرده است که آقای حجاریان آزاد شود.

یکشنبه ۱۸ مرداد: خبرسازترین نامه جمهوری اسلامی

مهدی کروبی در نامه ای از اکبر هاشمی رفسنجانی خواست اخبار مربوط به تجاوز جنسی به بازداشت شدگان را بررسی کند. او این نامه را در هفتم مرداد بصورت خصوصی نوشته بود ولی بعد از آن که جوابی از آقای هاشمی نگرفته، آن را علنی کرده است. انتشار این نامه موجی از واکنشهای مثبت و منفی را برانگیخت و شتاب تازه ای به معترضان بخشید.

مطلب مرتبط در حالی که فرماندهان نیروی انتظامی می گفتند جان باختگان کهریزک بر اثر ابتلا به بیماری مرده اند، حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران در مجلس، نیروی انتظامی را مسئول وقایع بازداشتگاه کهریزک دانست و گفت که پاسخ نیروی انتظامی در باره این بازداشتگاه قانع کننده نیست.

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، خواستار دستگیری و محاکمه سران اصلاحات شد. او از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها به همراه دو وزیر کشور سابق ایران به عنوان سران اغتشاشات نام برد.

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در واکنش به برگزاری جلسه دوم دادگاه و حضور احمد زیدآبادی، دبیرکل این سازمان در آن، اعلام کرد که دولت آقای احمدی نژاد غیرقانونی است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، محاکمه دسته جمعی ده ها بازداشتی پس از انتخابات را نشانه ضعف دولت ایران خواند.

دوشنبه ۱۹ مرداد: تحویل فهرست قربانیان به مجلس

ساعاتی پس از آن که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفته نماز جمعه تهران را اقامه نکند، دفتر آقای هاشمی رفسنجانی اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که او به علت "جلوگیری از درگیری احتمالی" در نماز جمعه ۲۳ مرداد شرکت نخواهد کرد.

علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی، گفت فهرست ۶۹ کشته خشونتهای بعد از انتخابات به کمیته ویژه حقیقت یاب مجلس تحویل داده شده است. این رقم بیش از دو برابر آمار رسمی کشته ها بود.

محمد جواد لاریجانی، برادر روسای قوه قضاییه و مقننه، اعلام کرد که اصلاح طلبان همان مسیر مجاهدین خلق را در پیش گرفته اند. اما محمد جواد باهنر، نایب رییس مجلس، خواستار حفظ اصلاح طلبان در ساختار سیاسی ایران شد.

تلویزیون دولتی ایران با پخش گزارشی اخبار مربوط به تجاوز جنسی و قتل دختری به نام ترانه موسوی را بی اساس دانست و اعلام کرد فردی با این نام در جریان خشونتهای بعد از انتخابات کشته نشده است.

بعد از انتشار اخباری درباره تلاش آقای احمدی نژاد برای تغییر برخی از معاونان وزارت اطلاعات، این وزارتخانه از همه افراد، به ویژه روزنامه نگاران خواست از انتشار اخبار درباره اسناد، هویت کارمندان و ساختار این وزارتخانه خودداری کنند.

ساعاتی پس از آن که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ایران گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفته نماز جمعه تهران را اقامه نکند، دفتر آقای هاشمی رفسنجانی اطلاعیه صادر و اعلام کرد که او به علت "جلوگیری از درگیری احتمالی" در نماز جمعه ۲۳ مرداد تهران شرکت نخواهد کرد.

مجید سعیدی، عکاس مطبوعاتی که شب جمعه دهم تیر از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده بود، با قرار کفالت آزاد شد.

در پی اعتراض بریتانیا به محاکمه حسین رسام، تحلیلگر ارشد سفارت این کشور در تهران، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که کشورش به بریتانیا برای محاکمه نکردن آقای رسام تضمینی نداده بود.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، درباره طرح اتهام پناه دادن سفارت این کشور در تهران به معترضان گفت این سنت کشورهای مردم سالار است که بی پناهان پناه دهند. بعدا سفارت فرانسه در تهران این نکته را یادآوری کرد که فرانسه به آیت الله خمینی نیز در زمان تبعیدش پناه داده بود.

سه شنبه ۲۰ مرداد: اعلام آمار بازداشت شدگان

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، اذعان کرد که حدود چهار هزار نفر در جریان اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات دستگیر شده بودند، ولی ۳۷۰۰ نفر از آنها ظرف یک هفته آزاد شدند.

کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی در پاسخ به گزارش تفصیلی شورای نگهبان ایران در مورد انتخابات ریاست جمهوری، این شورا را به چشم بستن بر تخلفات انتخاباتی و ارائه اطلاعات نادرست متهم کرد.

محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون خط امام در مجلس، از کسانی‌ که در بازداشتگاه‌ها مورد تعرض و هتک حرمت قرار گرفته و یا با برخورد غیرقانونی مواجه شده‌اند، خواست به مجلس مراجعه کنند.

دویست و دو نماینده مجلس در نامه ای از محمود احمدی نژاد خواستند در انتخاب وزرا، معیارهایی همچون تجربه و تخصص را در نظر بگیرد وگرنه به آنها رای نخواهند داد.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد این کشورهیچ قصدی برای تحریک انقلاب در ایران یا تضعیف حکومت جمهوری اسلامی ندارد.

نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه در تهران که با اتهام "اغتشاشگری و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه" مواجه شده بود، با قرار وثیقه آزاد شد.

چهارشنبه ۲۱ مرداد: لاریجانی انکار کرد

بعد از انتشار فراخوانی برای اعتراض در بازار تهران، ماموران امنیتی با حضور گسترده در این منطقه مانع از گردهمایی معترضان شدند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از محمود احمدی نژاد و صادق محصولی، وزیر وقت کشور به عنوان مسوول "جنایتهای" بازداشتگاه کهریزک نام برد. این سازمان ابراز نگرانی کرد که مبادا همانند دادگاه حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸، نهایتا یک مامور به جرم دزدیدن ریش تراش مجازات شود.

جمشید انصاری، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس، خواستار عزل اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، بخاطر برخوردهای بعد از انتخابات با معترضان شد. آقای انصاری گفت که بازداشتگاه کهریزک زیر نظر احمدرضا رادان، اداره می شد که معاون آقای احمدی مقدم است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، در واکنش به درخواست مهدی کروبی برای بررسی احتمال تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاهها اعلام کرد تحقیقات هیات ویژه مجلس نشان می دهد هیچ مورد اذیت و آزار جنسی در بازداشتگاه های اوین و کهریزک رخ نداده است.

علاء الدین بروجردی و فرهاد تجری، دو عضو کمیته حقیقت یاب مجلس، از زندان اوین بازدید و با عده ای از چهره های سیاسی بازداشت شده دیدار کردند. آنها گفتند که برخلاف شایعات، حال مصطفی تاج زاده خوب بود.

میرحسین موسوی اعلام کرد که اگر آمریکا تمام امکاناتش را بسیج می کرد، نمی توانست به اندازه آنچه در زندانهای ایران بر بازداشت شدگان گذشته، به انقلاب اسلامی آسیب بزند.

آیت الله صانعی هم در نطقی در گرگان گفت آخوندی که با مردم در گیر شود، کیفرش را می بیند. برخی از رسانه های حامی محمود احمدی نژاد گزارش دادند که آیت الله صانعی در این سخنرانی به آقای احمدی نژاد توهین کرده، ولی بیت این مرجع تقلید شیعیان این ادعا را رد کرد.

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر و بیش از ۲۶۰ شخصیت دانشگاهی جهان با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل از وی خواستند برای احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک مردم ایران اقدام کند. آنها خواهان اعمال فشار به حکومت ایران برای ابطال نتیجه انتخابات و آزادی کلیه بازداشت شدگان شدند.

بعد از ارسال نامه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، به مناسبت تحلیف محمود احمدی نژاد، یک مقام این سازمان اعلام کرد که این نامه پیام تبریک به رئیس جمهوری ایران نبوده است.

پنجشنبه ۲۲ مرداد: درخواست تلویحی برای عزل رهبر

مهدی کروبی با انتقاد از موضع علی لاریجانی، رییس مجلس، درباره درخواستش برای تحقیق درباره احتمال تجاوز جنسی به بازداشت شدگان، خبر داد که رییس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور بررسی موضوع کرده است. آقای کروبی گفت: "آقای لاریجانی نگران آن است که به سرنوشت دکتر حداد عادل گرفتار شود و او را از ریاست مجلس حذف کنند."

آیت الله سید علی محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، از این نهاد خواست فورا برای رسیدگی به خواسته ها و شکایات مردم تشکیل جلسه دهد و با میرحسین موسوی و مهدی کروبی ملاقات کند.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس در نامه به رئیس مجلس خبرگان خواستار "بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی" شد که به موضوع عزل رهبری اختصاص دارد.

یک گروه از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به اخبار شکنجه شدن بازداشت شدگان ایرانی ابراز نگرانی کردند.

جمعه ۲۳ مرداد: مقاومت مقابل مواضع 'تند و نیشدار'

امامان جمعه چند شهر بزرگ ایران در حملاتی کم سابقه خواستار محاکمه مهدی کروبی به دلیل درخواستش برای رسیدگی به موضوع تجاوزهای جنسی در بازداشتگاه های ایران شدند.

درپی انتشار گزارشهایی درباره برنامه ریزی شرکت کنندگان نماز جمعه تهران برای گردهمایی مقابل دفتر روزنامه اعتماد ملی برای اعتراض به سخنان مهدی کروبی، محمد جواد حق شناس، مدیر مسئول اعتماد ملی، در نامه ای به دادستان تهران خواستار حفظ تامین امنیت کارکنان این روزنامه در روز شنبه شد.

علی لاریجانی، رییس مجلس، "شتابزدگی" در اعلام نتیجه بررسی کمیته ویژه در رابطه با آزار جنسی بازداشت شدگان را رد کرد. او همچنین گفت که مواضعش را با "چند موضع تند و نیشدار" آقای کروبی عوض نمی کند.

یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، خواستار حضور میر حسین موسوی در دادگاه شد. آقای جوانی به بخشی از اعترافات هدایت آقایی که هنوز جلسه محاکمه اش برگزار نشده اشاره کرد و گفت: " هدایت آقایی در اعترافات خود بیان کرده که راهبرد و استراتژی شان تسلط بر قدرت به هرقیمتی بود."

آیت الله خامنه ای صادق لاریجانی، از فقه های شورای نگهبان، را به ریاست قوه قضاییه منصوب کرد. اندکی بعد سیلی از تظلم نامه ها خطاب به آقای لاریجانی برای آزادی بازداشت شدگان براه افتاد.

شنبه ۲۴ مرداد: کروبی پاسخ 'دین فروشان' را می دهد

یک روز بعد از حمله تند امامان جمعه چند شهر ایران، مهدی کروبی در مقابل فشار مخالفانش گفت که بزودی پاسخ "دین فروشان" را خواهد داد.

میرحسین موسوی فاش کرد که در روز انتخابات، بعد از مشاهده تخلفات چندین بار با عالیترین مقامات تماس گرفته و همچنین گفت که جنبش "راه سبز امید" هدفش مطالبه بدون تنازل قانون اساسی است.

پرویز سروری، رییس کمیته ویژه مجلس، گفت که ۱۲ مامور پلیس که در بازداشتگاه کهریزک مرتکب تخلف شده بودند، عزل و بازداشت شده اند.

عفو بین الملل نیز از آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران خواست تا با تشکیل فوری یک هیات تحقیق مستقل و دعوت از کارشناسان بین المللی در مورد ادعای شکنجه مردان و زنان در حوادث اخیر ایران تحقیق شود.

سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت ایران خواستار بررسی عملکرد و تعیین نقش "بالاترین مسئولین امنیتی" این کشور در ناآرامی های پس از انتخابات شد. این سازمان تاکید کرد: "اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و حسین طائب، فرمانده بسیج باید جزء افرادی باشند که مورد تحقیق قرارمی گیرند."

محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه در گفتگویی تلویزیونی شماری از وزرای پیشنهادی خود برای دولت دهم را معرفی کرد و گفت که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی زنان را به وزارت می رساند.

یکشنبه ۲۵ مرداد: سومین دادگاه

سومین جلسه محاکمه بازداشت شدگان برگزار شد. اکثر بازداشت شدگان به مواردی همچون "اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات، اخلال در نظم عمومی" متهم شدند. اتهام یکی از این افراد ارسال پیام اس ام اس به بی بی سی بود.

مهدی کروبی در پاسخ به حمله رسانه های حامی دولت و امامان جمعه به وی گفت که با این "فحاشی کردنها" از میدان بیرون نمی رود. او همچنین گفت که رفتار ماموران شاه با متهمان ملایم تر بوده است.

مجمع روحانیون مبارز از "هیاهو" علیه آقای کروبی ابراز نگرانی کرد و گفت که اهانت به او، "جنایت" است.

ماموران دادستانی مانع از انتشار روزنامه اعتماد ملی شدند. یک روز بعد بازپرس دادسرای کارکنان دولت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست از انتشار این روزنامه بخاطر انتشار "مطالب خلاف قانون و مجرمانه" جلوگیری کند.

ایران کلوتیلد ریس، مدرس فرانسوی را که پس از انتخابات به اتهام جاسوسی دستگیر کرده بود، با قرار وثیقه آزاد کرد.

دوشنبه ۲۶ مرداد: حضور هاشمی در برنامه ای رسمی

اکبر هاشمی رفسنجانی بعد از غیبت در مراسم سوگند و تحلیف رئیس جمهوری، در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید قوه قضائیه شرکت کرد.

صادق لاریجانی در مراسم معارفه اش به عنوان رییس جدید قوه قضاییه گفت "هیچکس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضایع نماید و آرامش و امنیت آنان را سلب کند."

پلیس مانع از تجمع معترضان به نتایج انتخابات در برابر دفتر روزنامه اعتماد ملی در تهران شد. پیشتر دادستانی تهران مانع توزیع شماره روز دوشنبه این روزنامه شده بود.

بیش از ۱۲۰ پزشک و استاد دانشگاه ایران با صدور بیانیه ای به "رفتارهای ناشایست و و خشن" با مردم معترض به انتخابات ریاست جمهوری ایران اعتراض کردند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که توانسته است اصالت نامه گروهی از "علما و فضلای حوزه های علمیه قم، اصفهان و مشهد" را که خواستار عزل آیت الله خامنه ای شده بودند، تایید کند. این روزنامه نوشت: "فشار بر روحانیون در قم بسیار بدتر از فشار بر فعالان است زیرا حکومت می ترسد که اگر آنها چیزی بگویند، بخش های سنتی تر جامعه را علیه رژیم برانگیزند."

سه شنبه ۲۷ مرداد: سپاس موسوی از کروبی

میرحسین موسوی از مهدی کروبی بخاطر درخواست برای تحقیق درباره نحوه با بازداشت شدگان تشکر کرد. آقای موسوی در نامه اش نوشت سخنان آقای کروبی درباره تجاوز به زندانیان "رسانه ملی و روزنامه های کودتاچیان را سراسیمه کرده است." آقای موسوی در ادامه پرسید: "آیا حکومت علاقه ندارد بداند دستان او با مردم چکار می کند."

علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی، گفت که محمد خاتمی و مهدی کروبی از اعضای جنبش "راه سبز امید" خواهند بود. به گفته آقای بهشتی، هدف این جنبش اجرای کامل قانون اساسی است.

در حالی که محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه ها، ترم جدید دانشگاهی را آرام ترین زمان دانشگاه ها دانست، برخی صاحبنظران در گفتگو با بی بی سی گفتند که با توجه به شرایط جامعه و مطالبات دانشجویان نمی توان چنین فضای آرام را پیش بینی کرد.

حسن طلا، فرماندار تهران گفت دولت برای "دلجویی" از خانواده های حادثه دیده آماده است به آسیب دیدگان بصورت مشروط غرامت بپردازد.

چهارشنبه ۲۸ مرداد: کروبی مدرک می دهد

مهدی کروبی در نامه ای به علی لاریجانی خواهان برگزاری جلسه ای مشترک با سران سه قوه، رئیس مجلس خبرگان و دادستان کل کشور شد تا مستندات خود را در مورد 'شکنجه و آزار جنسی' بازداشت شدگان ارائه دهد. او همچنین احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، را که سخنان آقای کروبی را دروغین خوانده بود، متهم کرد که دستگاه های امنیتی را به برخورد بیرحمانه با معترضان متهم کرده است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که آقای کروبی می گوید مخالفان، محمود احمدی نژاد را سرنگون خواهند کرد.

شماری از خانواده های بازداشت شدگان در گفتگو با بی بی سی نسبت به سلامت عزیزان خود ابراز نگرانی کردند.

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان ایران که در ۳۰ خرداد بازداشت شده بود، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

محمود احمدی نژاد فهرست ۲۱ وزیر پیشنهادی دولت دهم را به مجلس تحویل داد که شامل سه زن بود و فقط پنج وزیر دولت نهم باقی مانده بودند.

این فهرست به این گمانه قوت بخشید که آقای احمدی نژاد تحت فشارهای معترضان، ناگزیر شده وفاداری وزرا را به تجربه آنها ترجیح دهد، هرچند نمایندگان از او خواسته بودند تجربه را ملاک قرار دهد.

پنجشنبه ۲۹ مرداد: چهلم سهراب اعرابی

مراسم چهلم سهراب اعرابی که چهره اش به یکی از نمادهای جنبش مخالفان پس از انتخابات بدل شد، تنها با حضور خانواده و بستگانش در بهشت زهرا برگزار شد.

علی لاریجانی، رییس مجلس، که ابتدا گفته بود سخنان آقای کروبی درباره تجاوز جنسی به زندانیان کذب است، اعلام کرد حاضر است به حرفهای آقای کروبی گوش کند.

سایت سحام نیوز نامه ای به قلم مهدی کروبی را منتشر کرد که او در پاسخ به فشارهای حکومت بر سر پرونده ترانه موسوی، خود را "سرباز کوچک نظام" خواند که نمی تواند در مقابل "تضییع حقوق ملت سکوت پیشه کند."

محمود احمدی نژاد برای اولین بار در ارتباط با برکناری بحث انگیز غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات تلویحا آن را به ناآرامی های پس از انتخابات ارتباط داد. او گفت: "اگر وزارت اطلاعات ماموریتش را درست انجام می داد این آسیب ها را در سطح خیابان نداشتیم، یک تعدادی از مردم از دست رفتند."

عبدالله عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران گفت که حدود ۳۰۰ هزار نفر در تشکلی موسوم به "سازمان رای" در ناآرامی های پس از انتخابات حضور داشتند و جریانات خیابانی بعد از انتخابات را به راه انداختند.

غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس، با اشاره به نزدیک شدن زمان گشایش دانشگاه ها تلویحا از بروز اعتراضات تازه دانشجویی ابراز نگرانی کرد.

همسر فیض الله عرب سرخی، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به بی بی سی گفت که شوهرش برای اولین بار با خانواده خود تماس گرفته است. خانم عرب سرخی گفت که مسئولان قضایی به او تاکید کرده بودند که نباید خبری از بیرون از زندان به شوهرش بدهد.

یک مقام قضایی خبرهای مربوط به دستور توقیف روزنامه کیهان را تکذیب کرد. پیشتر از قول محمود علیزاده طباطبایی، وکیل علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی نقل شده بود که حکم توقیف کیهان صادر شده است.

طارق رمضان اسلام شناس جنجالی سوئیسی بدلیل حضور و میزبانی یک برنامه شبکه پرس تی وی متعلق به دولت ایران از مشاغل خود اخراج شد.

جمعه ۳۰ مرداد: پرسش جنتی

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه های نماز جمعه تهران درباره وقایع بعد از انتخابات پرسید: "چرا سران دستگیر نشدند؟ چرا آنهایی که همه می‌دانند ریشه فتنه و ام‌الفساد بودند، دستگیر نشدند؟"

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز با اشاره به ناآرامی ها گفت باید "سر منشاء" و "مسببین" این "فتنه ها" را پیدا کرد.

شنبه ۳۱ مرداد: بازداشت محمد ملکی

میر حسین موسوی می گوید دستگیریهای بعد از انتخابات غیرقابل پیش بینی بود و هزینه سنگینی به جمهوری اسلامی وارد کرد.

معاون دادستان تهران گفت که بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از بازداشت شدگان از سران اغتشاشگران بوده اند که دادگاه درباره آنها تصمیم گیری می کند.

محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور، روز شنبه در منزلش دستگیر شد.

روزنامه تایمز چاپ لندن گفتگویی با یک پسر ۱۵ ساله ایرانی منتشر می کرد که می گفت در جریان اعتراضها بازداشت شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این روزنامه نوشت: "رضا نمی خواهد از خانه خارج شود، از تنهایی می ترسد و می خواهد به زندگی خود خاتمه دهد، و درک این که چرا او به چنین شرایطی دچار شده سخت نیست."

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، در جلسه این مجمع گفت که فضای عقلایی باید جای فضای هیجانی را بگیرد. او اعلام کرد: "...صاحبان تریبون و صاحب نفوذان و رسانه‌ها از دامن زدن به تفرقه و تیترسازی ‌های جنجال‌ساز خودداری و در جهت ایجاد وحدت و وفاق جامعه راه را باز کنند".

وزارت امور خارجه آرژانتین با صدور بیانیه ای عصبانیت خود را از معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع دولت دهم را ابراز کرد. آقای وحیدی به اتهام شرکت در بمبگذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس پایتخت این کشور تحت تعقیب پلیس بین المللی است ولی دولت ایران چنین دخالتی را انکار کرده است.

یکشنبه ۱ شهریور: اعتراض به 'رفتار شنیع'

جبهه مشارکت به آنچه "رفتارهای شنیع عوامل کودتا در تجاوز به حریم خصوصی و خانوادگی" بازداشت شدگان خواند، اعتراض کرد. در بیانیه جبهه مشارکت ابراز نگرانی شد که قرار است اعترافات سعید حجاریان در دادگاه خوانده شود.

سمیه توحیدلو، از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، بعد از نزدیک به ۷۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

دوشنبه ۲ شهریور: تکذیب دفن مخفیانه معترضان

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، به طور ضمنی از بروز مجدد بحران در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد و خواستار برخورد فوری و شدیدتر با مخالفان شد. او گفت: "درحالی که لایه های اصلی کودتای نرم تا حدی هنوز دست نخورده باقی مانده اند، نمی توان خوشبین بود که مجددا دچار چنین تهدیدها و بحران هایی نشویم."

شش عضو کمیته ویژه مجلس با مهدی کروبی دیدار کردند و قرار شد آقای کروبی چهار نفر از کسانی را که می گویند به آنها تجاوز شده، برای تحقیقات به قوه قضاییه معرفی کند.

محمود رضاییان، مدیر بهشت زهرا، این خبر را که پیکر ده ها نفر از قربانیان خشونت های پس از انتخابات ایران اواخر تیر ماه به طور مخفیانه در آنجا دفن شد را تکذیب کرد. چند روز بعد اعلام شد آقای رضاییان برکنار شده است. سپس گفته شد که او بازنشسته شده است.

صادق لاریجانی، رییس جدید قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر سابق اطلاعات، را بجای قربانعلی دری نجف آبادی به سمت دادستان کل کشور منصوب کرد.

رسانه های ایران گزارش دادند جلسه چهارم رسیدگی به اتهام بازداشت شدگان، بعد از یک هفته تعویق، سه شنبه سوم شهریور برگزار می شود و قرار است متن "اعترافات" سعید حجاریان خوانده شود.

دویست و نود و سه روزنامه نگار و فعال سیاسی ایران، با نوشتن نامه ای به مراجع تقلید و شخصیت های سیاسی، از آنها خواستند که در قبال مسائل اخیر ایران و موضوع ناآرامی های بعد از انتخابات، به شکل متحد واکنش نشان دهند.

مهسا امرآبادی، روزنامه نگار اصلاح طلب که در ۲۴ خرداد بازداشت شده بود، بعد از نزدیک به ۷۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس، از احتمال رای عدم اعتماد به برخی از وزیران پیشنهادی محمود احمدی نژاد خبر داد.

سه شنبه ۳ شهریور: چهارمین دادگاه

دختر سعید حجاریان به بی بی سی گفت وکیلی که قرار است در جلسه سه شنبه دادگاه از پدرش دفاع کند، دوست سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران است.

در چهارمین جلسه محاکمه بازداشت شدگان، "اعترافنامه" سعید حجاریان خوانده شد و دادستان درخواست انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را مطرح کرد. از قول آقای حجاریان نقل شد که وی از مردم پوزش می خواهد و از حزب مشارکت استعفا می کند. همچنین اعلام شد که او گفته است مطالبی که در دانشگاه های ایران تدریس می شود، با شرایط ایران سازگاری ندارد.

تحلیلگران می گفتند حکومت ایران با برگزاری ایران دادگاه نشان داده که بدنبال نابودی جریان اصلاح طلبی است.

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس، اعلام کرد که نمایندگان در حال بررسی گزارشها درباره دفن گروهی از قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات بصورت بی نام و نشان در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا هستند.

سفیر ایران در فرانسه کلوتیلد ریس، تبعه فرانسه را که در ناآرامی های بعد از انتخابات به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود، با مسایل هسته ای ایران نیز مرتبط کرد.

چهارشنبه ۴ شهریور: 'جنایات' در کوی و کهریزک

آیت الله خامنه ای گفت که رهبران مخالفان نتیجه انتخابات را به "دست نشاندگی بیگانگان از جمله آمریکا و انگلیس" متهم نمی کند. او اذعان کرد در بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران "جنایاتی" صورت گرفته، ولی گفت که این اعتراضها بود که منجر به "هتک آبروی نظام در مقابل ملت ها شد."

محمود احمدی نژاد گفت که در برخورد با متخلفان "باید ابتدا از گردن کلفت ها و آنهایی که خود را مالک کشور می دانند، شروع کنیم."

محمد خاتمی و مهدی هاشمی اتهاماتی را که دو تن از اعتراف کنندگان دادگاه اعتراضات انتخاباتی متوجه آنان ساختند تکذیب کردند. کیان تاجبخش، پژوهشگر متخصص شهرسازی، در دادگاه گفته بود که آقای خاتمی با بنیاد خیریه سوروس، از نهادهای فرهنگی آمریکایی، ارتباط داشته است. همچنین حمزه کرمی، مدیر سایت اینترنتی جمهوریت مهدی هاشمی را متهم کرده بود که با سندسازی و جعل اسناد، دو میلیارد تومان از بودجه آن سازمان را به تبلیغات انتخاباتی پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوره نهم در سال ۱۳۸۴ اختصاص داده بود.

وبلاگ محمد علی ابطحی، مشاور بازداشتی مهدی کروبی، برای اولین بار از زمان دستگیری اش از داخل زندان بهنگام شد.

هرچند شماری از وبلاگ نویسان این اتفاق را به فال نیک گرفتند، ولی اکثر آنها با بدبینی نوشتند که آقای ابطحی تحت فشار بازجوها ناگزیر به این کار شده است.

کانون نویسندگان ایران درباره آنچه "افشای تجاوز جنسی به زندانیان"خوانده بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه ، خطاب به "جوانان قربانی تجاوز" گفته شده، بیان آنچه بر آنها رفته نه تنها کوچک ترین خدشه ای به شخصیت آنها وارد نمی کند بلکه مصداق بارز پایبندی به آزادی بیان است.

محمد حسین شاملو احمدی، بازپرس ویژه‌ قتل تهران، با ارسال نامه‌ای به صادق لاریجانی و با اشاره به وقایع پس از انتخابات پیشنهادهایی به روسای قوه‌ قضاییه و مقننه ارایه کرد. الزام معاینه‌ متهم توسط یک پزشک معتمد (ترجیحا پزشک قانونی) در فاصله‌ حداکثر یک ساعت پس از بازداشت، ممنوعیت بازداشت، دستگیری و نگهداری و تحقیق از متهمان توسط غیرضابطان خاص دادگستری، ممنوعیت نگهداری متهمان در غیر بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها و ممنوعیت مداخله و ورود ماموران نظامی و انتظامی به خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز آموزش عالی و مدارس از جمله این پیشنهادها بود.

در پاسخ به نامه بیش از ۲۹۰ روزنامه نگار و فعال سیاسی، آیت الله منتظری نوشت که اگر نظام قصد ندارد شیوه هایش را در برخورد با مخالفان عوض کند حداقل اذعان کند که این حکومت "نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و انتقاد ندارد."

عبد الفتاح سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران، که در ۲۶ خرداد بازداشت شده بود، پس از تحمل بیش از دو ماه حبس از جمله ۱۷ روز انفرادی از زندان آزاد شد.

لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا در گفتگو با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود، خواستار آزادی مازیار بهاری خبرنگار ایرانی – کانادایی از زندان شد.

معرفی سه زن از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر به مجلس با واکنش تند برخی مراجع تقلید شیعه و اصولگرایان طرفدار آقای احمدی نژاد رو به رو شد.

پنجشنبه ۵ شهریور: درخواست کانادا برای آزادی مازیار بهاری

در آستانه کسب رای اعتماد از مجلس، پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز خبر داد که تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت دهم در شهرهای دیگر سخنرانان پیش از خطبه های نمار جمعه این هفته هستند.

لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا در گفتگو با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود، خواستار آزادی مازیار بهاری خبرنگار ایرانی – کانادایی از زندان شد.

هفته نامه اکونومیست نوشت سپاه پاسداران ایران در حال تصفیه های سیاسی وسیع و پر کردن جیب خود است. این نشریه افزود که منافع سپاه پاسداران ایران اقتضا می کند که این کشور به سمت انزوا و افراط گام بردارد.

جمعه ۶ شهریور: باز هم سناریوی دشمن

محمود احمدی نژاد پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اعمال خشونت علیه معترضان را به "دشمن" نسبت داد و همچنین خواستار مجازات شخصیت های سیاسی مخالف شد. او گفت قانون شکنی هایی که در بازداشتگاه های ایران صورت گرفته، سناریوی دشمن بوده است.

در حالی که روز اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه های تهران کمرنگ و کمرنگتر می شد، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نخستین نماز جمعه خود را در این شهر امامت کرد.

شنبه ۷ شهریور: 'سهمیه بندی آراء'

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت در درگیریهای بعد از انتخابات در مجموع ۲۹ نفر کشته شده اند که ۲۰ نفر آنها از نیروهای بسیج و نیروهای مردمی با سابقه بسیجی بوده و ۹ نفر از "مخالفین و معارضین" بوده اند. او عاملان حمله خردادماه به کوی دانشگاه را لباس شخصی هایی معرفی کرد که ارتباطی با بسیج ندارند.

عزیزالله رجب زاده، فرمانده پلیس تهران، نیز گفت کلیه بازداشت شدگان با حکم قضایی به بازداشتگاه کهریزک فرستاده شده اند و کسی در آنجا کشته نشده است.

مهدی کروبی گفت که در انتخابات ریاست جمهوری، یک سهمیه بندی صورت گرفته بود و به هر یک از نامزدها میزان معنی رای اختصاص داده شد. او همچنین تلویحا مردم را دعوت به شرکت در راهپیمایی روز قدس کرد.

آقای کروبی همچنین با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، آمادگی خود را برای ارائه مدارکش درباره تجاوز جنسی به بازداشت شدگان را ابراز کرد.

رئیس قوه قضائیه ایران با صدور حکمی هیاتی ویژه برای رسیدگی به پرونده های مرتبط با وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور تشکیل داد. ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و علی خلفی از مشاوران رییس قوه قضاییه، عضو این هیات معرفی شدند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در واکنش به تقاضای محمود احمدی نژاد برای مجازات رهبران مخالفان اعلام کرد که آقای احمدی نژاد هم باید پاسخگوی عملکردش در جریان انتخابات بخصوص مناظره با میرحسین موسوی باشد.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، سمت سعید مرتضوی را از دادستان تهران به معاون دادستان کل کشور تغییر داد. عباس جعفری دولت آبادی، رییس دادگستری استان خوزستان، به عنوان دادستان جدید تهران منصوب شد.

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، برای پاسخگویی به شکایت نهاد ریاست جمهوری درباره اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در دادگاه مطبوعات حضور یافت.

دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد که در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها، بعضی از دانشجویان علیرغم کسب رتبه های ممتاز از راهیابی به دانشگاه بازمانده اند. علت این مساله شرکت این دانشجویان در اعتراضهای بعد از انتخابات اعلام شد.

یکشنبه ۸ شهریور: علوم انسانی اسلامی می شود

آیت الله خامنه ای اعلام کرد آموزش بسیاری از علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود. این سخنان واکنشهای مثبت و منفی زیادی برانگیخت.

مجمع روحانیون مبارز خواستار توقف "اقدامات غیرقانونی" در قوه قضاییه شد.

بعد از آن که وب سایت نوروز اعلام کرد که بیش از ۴۰ جسد قربانیان خشونتها بصورت گمنام در بهشت زهرا دفن شده، خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد که این شورا دو تن از اعضای خود را مسئول پیگیری "اجساد مجهوال الهویه" کرده است.

در اولین روز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دهم، محمود احمدی نژاد انتقاد احمد توکلی، نماینده محافظه کار مجلس، درباره انتخاب کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری برای تصدی وزارت علوم را رد کرد.

دوشنبه ۹ شهریور: نتیجه کالبدشکافی محسن روح الامینی

کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان در مجلس، گفت که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای این کمیته بر ضرورت آزادی سریع عده ای از بازداشت شدگان و مجازات عوامل حوادث کوی دانشگاه و کهریزک تاکید کرد.

برخلاف ادعای برخی از مسئولان انتظامی و نظامی، پزشکی قانونی ایران اعلام کرد علت مرگ محسن روح الامینی ابتلا به مننژیت نبوده، بلکه "ناشی از استرس‌های فیزیکی، شرایط بد نگهداری، ضربات متعدد و نیز اصابت جسم سخت بوده است."

برخی سایتهای خبری نیمه رسمی گزارش دادند زنی به نام سعیده پور آقایی (آمایی) به دلیل دادن شعار الله اکبر از بام خانه این خانواده واقع در خیابان دولت تهران توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و پس از بیست روز، جنازه او در یکی از سردخانه های صنعتی جنوب تهران توسط مادرش شناساسی شد. همچنین گفته می شد بخشی از جسد این زن برای پنهان کردن آثار جرح با اسید سوزانده شده و جنازه اش مخفیانه دفن شده است.

برخلاف ادعای فرمانده سپاه پاسداران درباره این که اکثر قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات بسیجی بودند، نصرالله ترابی، نماینده اصلاح طلب مجلس گفت که چرا نام های این کشته ها اعلام نمی شود.

سه شنبه ۱۰ شهریور: سخنان جنجالی فرمانده سپاه

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه، در مسجد ولی عصر تهران با استناد به آنچه اعترافات اصلاح طلبان بازداشت شده خواند، گفت که این جریان در پی "تضعیف ولی فقیه" بوده است. این سخنان واکنش تند منتقدان عملکرد نظامیان در انتخابات را بهمراه داشت.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که دفن اجساد بی نام و نشان در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا بر اساس حکم دادستانی و برگه پزشک قانونی، صورت گرفته است.

محمد صالح نیکبخت، وکیل مدافع شماری از بازداشت شدگان، گفت محسن صفایی فراهانی، از اعضای ارشد جبهه مشارکت، در ۱۸ روز نخست بازداشت شرایط بسیار سختی را تحمل کرده است.

یک مقام قوه قضاییه ایران گفت که سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران، به سمت "معاون مطلق" دادستان کل منصوب شده است.

چهارشنبه ۱۱ شهریور: محکومیت فرمانده سپاه

مجمع روحانیون مبارز از قوه قضاییه خواست فرمانده سپاه را بخاطر متهم کردن اصلاح طلبان به تضعیف رهبر ایران تحت پیگرد قرار دهد.

محمد رضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس، با رد اتهامات فرمانده سپاه، خواستار محاکمه افرادی شد که به گفته او "مجوز ورود سپاه پاسداران به انتخابات را صادر" کردند.

یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران گفت که حکومت ایران درگیر یک "جنگ نرم" با دشمن است.

مهدی کروبی اظهارات یکی از مسئولان قضایی درباره بی اساس بودن گزارشها درباره تجاوز به بازداشت شدگان را رد کرد و خواستار تخصیص یک برنامه تلویزیونی برای ارائه مستندات خود شد.

آقای کروبی همچنین ضمن تشکر از آیت الله منتظری بخاطر حمایتهایش از وی در جریان ناآرامی ها ابراز امیدواری کرد که سایر علمای اسلام هم "توان اعتراض" بیابند.

علیرضا بهشتی، سخنگوی کمیته رسیدگی به امور زندانیان و جان باختگان، گفت که شمار کشته شدگان ناآرامی های بعد از انتخابات به ۷۲ نفر رسیده است. چند روز بعد کمیته ویژه مجلس این فهرست قربانیان را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرد.

سعید مرتضوی دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران کارنامه خود را در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "درخشان" توصیف کرد.

پنجشنبه ۱۲ شهریور: کارت پستال حجاریان از زندان

سایتهای خبری اصلاح طلب اعلام کردند محمود رئیسی نجفی که در تظاهرات ۲۵ خرداد زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

بعضی خبرگزاری ها در ایران نامه ای منسوب به سعید حجاریان را منتشر کردند که در آن وخامت حال جسمی، اعمال شکنجه و استفاده از قرص های روان گردان در مورد او تکذیب شده بود. در این نامه نوشته شده بود: "در مجموع می توانم ادعا کنم که حفاظت از یک بازداشتی با معلولیت، کار پر مشقتی است که دوستان (مأموران بازداشتگاه) با شفقت آن را انجام دادند".

اما دختر آقای حجاریان در گفتگو با بی بی سی اصالت نامه را به زیر سوال برد.

حدود یکصد و پنجاه شاعر، نویسنده و روزنامه نگار از جمله سیمین بهبانی، علی اشرف درویشیان، رضا قاسمی، رضا براهنی، جواد مجابی و ناصر زرافشان با انتشار بیانیه ای خشونتهای بعد از انتخابات را محکوم کردند.

مجلس به سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد رای عدم اعتماد داد.

جمعه ۱۳ شهریور: انتشار اسامی قربانیان

برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته مراسم شب های احیاء آرامگاه آیت الله خمینی، در ماه رمضان امسال لغو شد. روابط عمومی آرامگاه آیت الله خمینی در اطلاعیه ای علت این موضوع را "مشکلاتی عنوان کرده که حرم با آنها رو بروست ". انتشار این خبر با واکنشهای زیادی مواجه شد.

سایت خبری نوروز اسامی و مشخصات ۷۲ نفر را منتشر کرد که می گوید از قربانیان ناآرامی های پس از انتخابات در ایران هستند که هویت آنان برای این سایت محرز شده است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس گفت که اگر توصیه رهبر ایران، وزرای پیشنهادی بیشتری رای عدم اعتماد می گرفتند.

شنبه ۱۴ شهریور: راه سبز امید

میرحسین موسوی در بیانیه تازه خود جزییات بیشتری از حرکت اجتماعی پیشنهادی خود "راه سبز امید" را بیان کرد و هشدار داد که نادیده گرفتن معترضان می تواند کشور را با "آنارشی دراز مدت" مواجه کند. او نوشت: "برخلاف آنچه دستگاه های تبلیغاتی دولتی سعی در القای آن دارند، این ما هستیم که بازگشت اعتماد و آرامش به فضای جامعه را خواهانیم و این ما هستیم که از هر اقدام تندروانه و خشن امتناع می کنیم".

آیت الله منتظری در دیدار با اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم گفت که حکومت مطابق میل تنها یک نفر اداره می شود.

یکشنبه ۱۵ شهریور: گزارش تلویزیون از کهریزک

محمد خاتمی در واکنش به سخنان فرمانده سپاه پاسداران گفت که همواره از حضور دین در سیاست دفاع کرده است.

حسین هاشمیان، رئیس فراکسیون خط امام مجلس، اظهارات فرمانده سپاه پاسداران را "در راستای امام زدایی" خواند و خواهان تعقیب قضایی او شد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی گفت که بعد از انتقاد آیت الله خامنه ای از علوم انسانی، شواریعالی انقلاب فرهنگی این پژوهشگاه را مسئول بازنگری در رشته های علوم انسانی کرده است.

خانواده عاطفه امام، دختر جواد امام، از اعضای بازداشتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خبر دادند افراد ناشناس فرزند ۱۹ ساله آنها را در خیابان طالقانی تهران بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی برده اند. گفته می شد ماموران چادر را از سر وی کشیده و گفته اند که لیاقت سر کردن آن را ندارد.

یکی از اعضای هیات ویژه قوه قضائیه گفت که این هیات با مهدی کروبی درباره آزار جنسی بازداشت شدگان گفتگو کرده و نتایج آن را حداکثر تا یک هفته دیگر بررسی خواهد کرد.

تلویزیون ایران در بخش خبر ۲۰:۳۰ برای اولین بار گزارشی از بازداشتگاه کهریزک پخش کرد. در این گزارش از قول یک مقام انتظامی بیان شد که ۱۴۵ نفر در جریان اعتراض ۱۸ تیر بازداشت و به کهریزک منتقل شدند. این مقام به شرایط بد بازداشتگاه اذعان کرد و گفته شد به بازداشت شدگان ۹۸ میلیون تومان غرامت پرداخت شده است.

دوشنبه ۱۶ شهریور: بدترین دیکتاتوری از نظر احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد در اولین مصاحبه مطبوعاتی اش در مقام رییس دولت دهم معترضان را "فریب خورده" توصیف کرد و گفت کسانی که می گویند در انتخابات تقلب شده، مرتکب "بدترین دیکتاتوری" می شوند. آقای احمدی نژاد که حتی رهبر جمهوری اسلامی از عملکردش در مناظره ها خرده گرفته بود، گفت: "در این انتخابات نه اخلاق تبلیغاتی رعایت شد و نه اخلاق رای نیاوردن". او همچنین گفت اسنادی درباره دخالت نفوذیها در جنایات کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک در اختیار دارد.

ماموران امنیتی شامگاه دوشنبه به کمیته پیگیری زندانیان و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات حمله کردند و اسناد و مدارک موجود و یک دستگاه لپ تاپ را با خود بردند.

همچنین ماموران دادستان دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان را شامگاه دوشنبه پلمپ کردند.

فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات مجلس ایران گفت که این کمیته در خصوص بازداشت شدگان وقایع اخیر با دادستان جدید تهران به توافقات مهمی رسیده است. اما عمده توافقاتی که آقای تجری نویدش را می داد، مانند اجرای قانون و آیین دادرسی و رعایت حقوق شهروندی، از بدیهی ترین رفتار ماموران با بازداشت شدگان محسوب می شد.

جامعه روحانیت مبارز، یکی از تشکلهای اصلی سیاسی - مذهبی محافظه کاران، از آقای احمدی نژاد خواست از تشنج آفرینی پرهیز کند. این تشکل در جریان ناآرامی ها ساکت بود و در جریان انتخابات هم از نامزد خاصی حمایت نکرده بود.

عاطفه امام بعد از یک روز بازداشت و بازجویی توسط افراد ناشناس در اطراف آرامگاه امام خمینی رها شد. ده روز بعد برخی رسانه ها از قول مادر عاطفه اعلام کردند که دخترش هرگز دستگیر نشده بود و خبر بازداشت خود را فقط برای ماجراجویی بیان کرده بود، اما بعضی منابع می گویند این خانواده برای طرح این موضوع از سوی مقامات تحت فشار قرار گرفته بود.

عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی محمد ملکی، رییس پیشین دانشگاه تهران، شد. این سازمان ابراز نگرانی کرد آقای ملکی ممکن است در زندان درست تحت معالجه قرار نگیرد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، اطمینان داد در مراسم روز قدس ناآرامی به وجود نخواهد آمد.

سه شنبه ۱۷ شهریور: بازداشت بهشتی و الویری

برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، مراسم گرامیداشت آیت الله طالقانی که قرار بود چهارشنبه برگزار شود، از سوی مقامات امنیتی لغو شد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ایران در نامه ای سرگشاده به رئیس جدید قوه قضائیه نسبت به سکوت در مقابل برخوردهای "غیرقانونی" و "تحریک آمیز" با مخالفان دولت هشدار داد. این سازمان از صادق لاریجانی خواست مسیری را که سلفش آیت الله هاشمی شاهرودی پیمود، انتخاب نکند.

ماموران دادستانی تهران دفتر مهدی کروبی و نیز دفتر حزب اعتماد ملی را پلمپ کردند و اسناد و مدارک موجود را با خود بردند. همچنین مرتضی الویری، مشاور آقای کروبی و شهردار پیشین تهران و محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز، بازداشت شدند.

همچنین علیرضا بهشتی، مشاور آقای موسوی و پسر اولین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، به حکم دادستان جدید تهران بازداشت شد.

چهارشنبه ۱۸ شهریور: ونیز سبز شد

صادق لاریجانی، رییس جدید قوه قضاییه، معترضان به نتیجه انتخابات را به بی قانونی متهم کرد. او اذعان کرد که برخی تخلفات در بازداشتگاه ها "به حیثیت نظام لطمه وارد کرد."

میرحسین موسوی بازداشت آقایان بهشتی، الویری و محمد عزلتی مقدم را محکوم کرد و نوشت که "حوادث سهمگین تری" در راه است.

در حالی که فرمانده کل سپاه پاسداران آمار قربانیان خشونتها را ۲۹ نفر اعلام کرده بود، عبدالله عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول الله، گفت که ۳۶ نفر در خشونت های پس از انتخابات کشته شدند که سه مورد آن در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران بوده است

شیرین نشاط، کارگردان فیلم "زنان بدون مردان"، در هشتمین روز جشنواره فیلم ونیز، و دیگر عوامل فیلم به نشانه همبستگی با معترضان به نتایج انتخابات با شال و یا لباس سبز رنگ از روی فرش قرمز وارد کاخ جشنواره شدند.

پنجشنبه ۱۹ شهریور: دادگاه غیر علنی می شود

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، گفت که از این پس محاکمه بازداشت شدگان بعد از انتخابات غیر علنی برگزار می شود تا دشمنان جمهوری اسلامی بهره برداری نکنند. او همچنین گفت که مهدی کروبی مدرکی ارائه نکرده که نشان دهد به بازداشت شدگان تجاوز شده و بنابراین اگر نتواند حرف خود را اثبات کند، مرتکب جرم بزرگی شده است.

ابراهیم کلانتری، رئیس دفتر نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه تهران، برخورد با "فرماندهان، طراحان و مباشران اغتشاشات" را برای حفظ آرامش در دانشگاه ها ضروری دانست.

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از محمود احمدی نژاد برای شرکت در مهمانی سران دولت های شرکت کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دعوت نخواهد کرد.

جمعه ۲۰ شهریور: اعتراض کروبی به نظامیان

مهدی کروبی در نامه ای به رییس قوه قضاییه نوشت که نظامیان به هیات ویژه قوه قضاییه اجازه نمی دهند درباره سرنوشت قربانیان خشونتهای بعد از انتخابات تحقیق کند. با این حال، آقای کروبی افزود که نمی گذارد "عده ای تازه به دوران رسیده چوب حراج" به ایران بزنند.

آیت الله خامنه ای در دومین نماز جمعه اش از زمان برگزاری انتخابات هشدار داد حکومتش مقابل مخالفان نرمش نشان نخواهد داد. او گفت که چرخ سیاست ایران بر محور جذب حداکثری و دفع حداقلی می گردد و حتی دگراندیشان نیز تحمل می شوند، ولی "برخورد با نظام، جواب تند دارد."

امامان جمعه چند شهر از جمله اصفهان و شیراز خواهان بازداشت آقایان کروبی و موسوی شدند.

عفو بین الملل در واکنش به سرکوب افراد و نهادهای مدافع حقوق بازداشت شدگان هشدار داد حکومت ایران بدنبال شناسایی قربانیان شکنجه و تجاوز است.

شنبه ۲۱ شهریور: جواب قوه قضاییه به کروبی

ساعاتی پس از آن که روزنامه کیهان ادعای تجاوز جنسی به بازداشت شدگان را دروغین توصیف کرد، هیات ویژه قوه قضاییه در گزارشی خطاب به رییس این قوه مدارک مهدی کروبی درباره تجاوز به بازداشت شدگان را جعلی خواند. ابراهیم رئیسی (معاون اول رئیس قوه قضائیه)، غلامحسین محسنی اژه ای (دادستان کل کشور) و علی خلفی (رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه) اعضای هیأت ویژه بررسی این موضوع بودند. اندکی بعد ابراهیم امینی از اعضای مرکزی حزب اعتماد ملی که نامش در گزارش هیات ویژه آمده بود، بازداشت شد.

رسانه های ایران اعلام کردند که شورای عالی امنیت ملی شفاها از آنها خواسته است اخبار مربوط به میرحسین موسوی و مهدی کروبی را پوشش ندهند.

یک مقام قضایی اعلام کرد که ۹۰ نفر از کسانی که قبلا در کهریزک بازداشت شده بودند، از گردانندگان آن شکایت کرده اند.

موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی از روزنامه کیهان به اتهام نشر اکاذیب به دادستان تهران شکایت کرد. کیهان این موسسه و بیت آیت الله خمینی را به فتنه انگیزی و "اقدامات خیانت بار" متهم کرده بود.

محمدرضا جلایی پور، مسئول و سخنگوی پویش حمایت از میرحسین موسوی بعد از تحمل بیش از ۸۰ روز حبس با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

یکشنبه ۲۲ شهریور: شکایت از یک مرجع تقلید

دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری ایران از آیت الله صانعی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرد. هرچند علت شکایت اعلام نشد، ولی احتمال می رفت مواضع این مرجع تقلید شیعیان علیه دولت بخصوص سخنرانی او در استان گلستان موجب خشم آقای احمدی نژاد شده باشد.

علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی، و محمد علی دادخواه، عضو کانون مدافعان حقوق بشر، با سپردن وثیقه های ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

حنیف مزروعی، سردبیر سایت خبری نوروزی، اعلام کرد که "کودتاچیان" با هک کردن این سایت، آن را از دسترسی مخاطبان خارج کرده اند.

مجمع روحانیون مبارز روز قدس را روزی برای تاکید بر "دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان" خوانده و از مردم برای شرکت در راهپیمایی این روز دعوت کرد.

محمود احمدی نژاد در دیدار با سایمون گس، سفیر جدید بریتانیا در تهران، ابراز امیدواری کرد که بریتانیا بتواند آنچه را که او اشتباهاتش در قبال ایران خواند، جبران کند.

محمود احمدی نژاد طی حکمی محمدرضا رحیمی، معاون حقوقی و امور مجلس سابق خود را به سمت معاون اولی رئیس جمهوری منصوب کرد. این انتصاب با واکنش تند برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد.

دوشنبه ۲۳ شهریور: پنجمین دادگاه

پنجمین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات بدون ذکر نام متهمان برگزار شد. اتهام اصلی آنها استفاده از اینترنت برای انتشار اخبار اعتراضها و کشاندن مردم به خیابانها توصیف شد.

مهدی کروبی در نامه ای خطاب به ملت ایران گفته است که از "فجایعی که جمعی مسبب آن بوده اند" به خدا پناه می برد و این کار آنها "نه تنها مایه ننگ جمهوری اسلامی شده بلکه مایه ننگ ایران شده است."

آقای کروبی همچنین با علی لاریجانی، رییس مجلس، دیدار کرد. جزییات این ملاقات اعلام نشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی که معمولا هر سال اقامه نماز آخرین جمعه ماه رمضان در تهران موسوم به روز قدس را به عهده دارد، در بیانیه ای از مردم خواست نگذارند این روز به فراموشی سپرده شود.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، ابراز اطمینان کرد که در مراسم روز قدس در ایران ناآرامی به وجود نخواهد آمد.

آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید و روحانیون شیعه خواست برای دفاع از حقوق مردم در تحولات جاری مداخله کنند. او نوشت: "آنچه که مشاهده می شود، در واقع حکومت ولایت نظامی است نه ولایت فقیه."

سه نوه آیت الله منتظری به همراه فرزندان تعدادی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بعد از شرکت در گردهمایی مقابل بیت آیت الله صانعی توسط دادسرای ویژه روحانیت این شهر بازداشت شدند.

سه شنبه ۲۴ شهریور: آزادی جواد امام و بازداشت فیاض زاهد

پس از انتشار اخباری درباره تهدید اکبر هاشمی رفسنجانی به کناره گیری از کلیه سمتهایش در صورت بازداشت مهدی کروبی، یک منبع آگاه در دفتر آیت الله خامنه ای این خبر را تکذیب کرد.

جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران که در همان روزهای نخست اعتراضها بازداشت شده بود، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. یک شب پیش نیز، مجید نیری، دیگر عضو این سازمان، که از بیست و ششم خرداد در زندان بود، آزاد شده بود.

نعمت احمدی، وکیل مدافع فیاض زاهد، تحلیلگر سیاسی و عضو ارشد حزب اعتماد ملی، به بی بی سی گفت که موکلش بازداشت شده است.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران و از منتقدان به انتصاب محمد رضا رحیمی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری گفت:" آقای رحیمی به جعلی بودن مدرکش واقف است."

چهارشنبه ۲۵ شهریور: احمد خاتمی بجای هاشمی رفسنجانی

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به مخالفان دولت و معترضان "در هر جایگاهی که هستند" هشدار داد که دستگاه قضایی با آنها برخورد خواهد کرد.

با تصمیم معترضان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، دفتر میرحسین موسوی اعلام کرد که او در این گردهمایی شرکت خواهد کرد.

نصرالله ترابی، نماینده اصلاح طلب مجلس هشدار داد که هر گونه برخورد احتمالی با مردم در این راهپیمایی عواقب منفی برای حکومت به دنبال خواهد داشت.

بعد از آن که اعلام شد احمد خاتمی بجای اکبر هاشمی رفسنجانی امامت نماز جمعه روز قدس را برعهده خواهد داشت، آقای هاشمی رفسنجانی گفت که "حضور افراد خیلی تفاوت نمی کند. بالاخره هر خطیبی که به نماز جمعه بیاید و برای مردم از حق مردم فلسطین دفاع خواهد کرد و با محکوم کردن ظلمهای رژیم اسراییل علیه ملت فلسطین، خواسته های ملت ایران را نیز مطرح خواهد کرد."

پنجشنبه ۲۶ شهریور: هشدار سپاه درباره روز قدس

مهدی میردامادی، فرزند محسن میردامادی، دبیر کل زندانی جبهه مشارکت، در اولین ساعات پنجشنبه بازداشت شد.

رسانه های ایران گزارش دادند که مهدی موسوی‏نژاد، بردار همسر محمد علی ابطحی، معاون پیشین محمد خاتمی در منزل خود بازداشت شده است.

علی پیرحسینلو، عضو جبهه مشارکت و از فعالان ستاد میرحسین موسوی و همسرش فاطمه ستوده نیز بازداشت شدند.

سپاه پاسداران هشدار داد با کسانی که در راهپیمایی روز قدس "شعارهای انحرافی" بدهند یا از "نمادهای فریبنده رنگین" استفاده کنند، "برخورد قاطع" خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی نسبت به کشته شدن تعدادی از مردم در جریان تظاهرات پس از انتخابات ابراز تاسف کرد. او یکبار دیگر مرگ ندا آقاسلطان را مشکوک خواند.

جمعه ۲۷ شهریور: بازگشت معترضان به خیابان

در جریان راهپیمایی روز قدس، دهها هزار نفر بجای اسراییل، علیه دولت محمود احمدی نژاد و حامیان خارجی آن شعار دادند. میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در کنار معترضان راهپیمایی کردند، اما بجای آقای رفسنجانی، احمد خاتمی، روحانی تندرو از جناح راست، نماز جمعه را اقامه کرد. آقای خاتمی گفت که جمهوری اسلامی دگراندیشان را تحمل می کند.

آقای احمدی نژاد در نطقی پیش از خطبه های نماز جمعه فقط به موضوع فلسطین پرداخت و یکبار دیگر نظریه خود درباره ساختگی بودن هولوکاست را مطرح کرد. این سخنان با انتقاد تند غرب و حتی روسیه مواجه شد.

فرزندان محمد نعیمی پور و احمد شیرزاد، اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، در یک مهمانی افطار بازداشت شدند. جبهه مشارکت با انتشار بیانیه ای این دستگیریها را نشانه ناتوانی 'کودتاچیان' از دستیابی به اهدافشان قلمداد کرد.

شنبه ۲۸ شهریور: دادخواهی فرزندان هاشمی رفسنجانی

پلیس تهران تائید کرد که تعدادی از معترضان را که قصد "آسیب زدن به اموال عمومی" را داشتند، در راهپیمایی روز قدس بازداشت کرده است.

یک روز بعد از آن که اکبر هاشمی رفسنجانی امکان نیافت خطبه های نماز جمعه روز قدس را اقامه کند، پنج فرزندش از رئیس قوه قضائیه خواستند که مرجعی صلاحیت دار را مأمور رسیدگی به شایعات و اتهامات علیه آنها کند.

رسانه های محافظه کار خبر دادند 'میزگرد تلویزیونی' سعید حجاریان، محمد عطریانفر و سعید شریعتی سه شنبه و چهارشنبه این هفته پخش می شود.

محمود احمدی نژاد در حکمی رییس دفتر خود، اسفندیار رحیم مشایی، را با حفظ سمت به عنوان "سرپرست نهاد ریاست جمهوری" منصوب کرد.

یکشنبه ۲۹ شهریور: نظر آیت الله خامنه ای درباره اعترافات

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر اعلام کرد که اعترافات معترضان بازداشت شده علیه خود و در مقابل دوربینهای تلویزیونی "شرعا، عرفا و عقلا، حجت، مسموع و نافذ" است ولی گفت اعترافات آنها علیه دیگران، "حجیت شرعی ندارد و مسموع نیست."

سرتیپ عزیزالله، رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران، از دستگیری ۳۵ نفر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روز قدس خبر داد.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ایران، در نامه ای به میرحسین موسوی و محمد خاتمی از آنها خواست که در مقابل شعارهایی که طرفداران آنها در روز قدس داده اند، سکوت نکرده و از آنها برائت بجویند.

کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران، که آخر خرداد بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد.

دوشنبه ۳۰ شهریور: آمادگی برای رویارویی در نیویورک

در آستانه برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا، فعالان حقوق بشر در این شهر خواهان تعیین نماینده ای ویژه برای رسیدگی به وضع به گفته آنان وخیم و بحرانی حقوق بشر در ایران شده اند.

در همین حال، مخالفان آقای احمدی نژاد برای اعتراض به حضورش در نیویورک آماده می شدند.