پیروزی باراک اوباما در انتخابات قطعی است

محاسبات انجام شده بر اساس شمارش ناتمام آراء نشان می دهد کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا توسط باراک اوباما با به دست آوردن آراء ایالت های کلیدی پنسیلوانیا، اوهایو، آیووا و ویرجینیا قطعی شده است و او اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا خواهد بود.

بر اساس محاسبات او در حال حاضر حداقل رای کالج ایالتی لازم جهت غلبه بر جان مک کین، نامزد حزب جمهوری خواه را به دست آورده است.

در مقایسه با انتخابات قبل آقای اوباما نه تنها رای اکثر ایالاتی که در سال 2004 به جان کری، نامزد وقت حزب دموکرات رای دادند را مجددا کسب کرد، بلکه در سه ایالت دیگر هم که در دوره قبل به جورج بوش رای داده بودند، پیروز شد.

ایالت اوهایو که در سال 2004 به جورج بوش رای داد، نقشی عمده در پیروزی نامزد موفق در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفاء می کرد و تا کنون هیچ کدام از نامزد های جمهوری خواه نتوانسته بودند بدون پیروزی در ایالت اوهایو به مقام ریاست جمهوری آمریکا دست یابند.

بر اساس تازه ترین اخبار رای گیری در اکثر ایالت های آمریکا به پایان رسیده است و شمارش آراء ادامه دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده و پیش بینی های انجام شده برمبنای نتایج، آقای اوباما علاوه بر پنسیلوانیا، آراء ایالت های ورمونت، نیوهمپشایر، ایلینوی، دلاور، ماساچوست، کلمبیا، مریلند، کانتیکات، مین، میشیگان، مینه سوتا، نیویورک، رود آیلند، ویسکانسین و نیوجرزی را به دست آورده است و جان مک کین هم در کنتاکی، کارولینای جنوبی، اوکلاهما، آرکانزاس، آلاباما، کانزاس، داکوتای شمالی، وایومینگ، جورجیا، یوتا، میسیسیپی، و تنسی موفق بوده است.

هرچند هنوز نتیجه قطعی شمارش آراء مردمی اعلام نشده اما بر اساس شمارش آراء تا ساعت سه و 45 دقیقه بامداد به وقت گرینویچ 50.7 درصد آراء شمارش شده به نفع باراک اوباما و 48.2 درصد آراء به سود جان مک کین به صندوق ها ریخته شده اند.

هر یک از دو نامزد برای پیروزی در انتخابات می بایست حداقل 270 رای کالج انتخاباتی را کسب می کردند.

عوامل کلیدی

برخی نظرسنجی های پس از رای گیری حاکی از آن هستند که اکثریت رای دهندگان انتخاب خود را با توجه به وضعیت اقتصادی و بحران مالی جهانی انجام داده اند و مسئله عراق، مبارزه با تروریسم و وضعیت سیستم بهداشتی آمریکا برای آنها از اولویت پایینتری برخوردار بوده است.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی ها یک سال قبل اولویت غالب رای دهندگان مسئله عراق بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس هم گزارش داده بیش از 90 درصد شرکت کنندگان در انتخابات هم در نظرسنجی های پس از رای گیری اعلام کرده اند مسئله نژاد تاثیری در رای آنها نداشته است و تقریبا به همین میزان هم معتقدند سن دو نامزد در انتخاب آنها بی تاثیر بوده است.

ازدحام بی سابقه

در دیگر ایالات رای دهندگان در سراسر آمریکا برای انتخاب رئیس جمهور تازه خود در باجه های رای گیری ازدحام کرده اند.

در بسیاری از ایالات از استقبال غیرمنتظره مردم گزارش شده است و انتظار می رود در مجموع 130 میلیون نفر در انتخابات شرکت کنند.

اگر این انتظار برآورده شود میزان مشارکت در این انتخابات از هر دوره دیگری از سال 1960 بیشتر خواهد بود.

در ایالت اوهایو، دیگر ایالت کلیدی در انتخابات مشارکت بالای 80 درصدی پیش بینی شده و صف رای دهندگان به اندازه ای طولانی است که باجه های رای گیری باید تا ساعاتی پس از پایان مهلت قانونی رای گیری برای دریافت آراء متقاضیان، به فعالیت خود ادامه دهند.

بر اساس برآورد ها تا پیش از روز رای گیری حدود 29 میلیون نفر رای خود را داده اند.

رای نیمه شب

جان مک کین، نامزد جمهوری خواهان امیدوار است نتیجه ای متفاوت از نظرسنجی ها حاصل شود و باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات به دنبال آن است که به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا انتخاب شود.

اوباما و مک کین هر یک در ایالت هایی که خود نمایندگی آن را در مجلس سنای آمریکا بر عهده دارند رای دادند. آقای اوباما در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی رای داد و آقای مک کین در شهر فینیکس ایالت آریزونا رای خود را به صندوق ریخت.

آقای اوباما و همسرش همراه با دو دختر خود در یکی از باجه های رای گیری شهر شیکاگو حضور یافت.

او پس از دادن رای گفت: "سفر ما وقتی باجه ها تعطیل شوند به پایان می رسد، اما رای دادن در کنار دخترانم مسئله مهمی بود."

او سپس به ایندیانا رفت تا برای آخرین بار در یک سخنرانی تبلیغاتی شرکت کند.

اما آقای مک کین پس از ریختن رای خود، حاضر به گفتگو با خبرنگاران نشد.

سارا پیلین، معاون او در شهر واسیلا در آلاسکا رای داد و به خبرنگاران گفت امیدوار است وقتی روز چهارشنبه از خواب بیدار می شود، معاون رئیس جمهور آمریکا باشد.

سناتور هیلاری کلینتون که رقیب اصلی آقای اوباما برای نامزدی حزب دموکرات بود پیش بینی کرد نتیجه انتخابات "یک پیروز بزرگ" برای این سناتور ایلینوی باشد.

او رای خود را در یک باجه رای گیری در نیویورک به صندوق ریخت.

پیروزی اول برای اوباما

اولین پیروزی توسط آقای اوباما کسب شد.

روستای کوچک "دیکسویل ناچ" در نیوهمشایر بر اساس سنتی 60 ساله اولین حوزه انتخاباتی است که آغاز به کار می کند.

رای گیری در این حوزه از نیمه شب به وقت محلی آغاز شد و بنابر نتایج شمارش آراء 100 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

در این حوزه آقای اوباما با 15 رای در برابر 6 رای برنده شد. از سال 1968 این اولین باری است که این حوزه به نماینده ای دموکرات رای داده است.

آخرین ایالاتی که به خیل رای دهندگان خواهند پیوست ایالات آلاسکا و هاوایی خواهند بود.

نظام انتخاباتی آمریکا

در آمریکا رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود بلکه در سیستمی به نام کالج انتخاباتی برگزیده می شود.

براساس این سیستم در واقع هر ایالت به طور جداگانه رای گیری برگزار می کند. یکی از اهداف بنیانگذاران آمریکا از طراحی این سیستم حفظ اهمیت ایالات در انتخابات بوده است تا نامزدها فقط بر شهرها و مراکز پرجمعیت تمرکز نکنند.

نامزدی که در هر ایالت بیشترین آرا را به دست آورده باشد مجموع آرا کالج انتخاباتی آن ایالت را به دست می آورد و کسی که 270 رای جمع آوری کند، به ریاست جمهوری خواهد رسید. ملاک تعیین تعداد آرای کالج هر ایالت جمعیت آن است.

برای مثال اوهایو که سال 2004 به جورج بوش رای داد دارای 20 رای در کالج انتخاباتی است که آن را به یکی از بزرگترین ایالات غیرقابل پیش بینی تبدیل می کند. پنسیلوانیا 21 رای در کالج انتخاباتی دارد و در سال 2004 به دموکرات ها تعلق گرفت.